Welke onderdelen in het ontwerp worden aangepast naar aanleiding van de informatiebijeenkomsten?
Deze onderdelen worden aangepast:
Ontwerp ’t Hofke Noord - Wolvendijk: Op de Wolvendijk verplaatsen we het begin van de 30-km zone. Deze begint nu net vóór de Loostraat en begint straks net na de Keizersmantelstraat. Dat betekent dus dat er tussen de Loostraat en de Keizersmantelstraat een maximum snelheid geldt van 30 km per uur.
Loostraat: Er komt een extra snelheidsremmend verkeersplateau ter hoogte van huisnummer 11. De klinkerstrook in het midden van de weg vervalt op verzoek van enkele bewoners. Wel wordt er zijmarkering (lijnen) aangebracht. Dit heeft een vergelijkbaar snelheidsremmend effect.
Kruising Koudenhovenseweg: de plek waar fietsers oversteken wordt aangepast. In de bestaande situatie gaan fietsers die vanuit ’t Hofke linksaf slaan (naar het zuiden), eerst naar rechts en via een aparte doorsteek naar links. Dit kan verwarrend zijn. De doorsteek is daarom verwijderd uit het ontwerp. Fietsers kunnen straks direct vanaf de fietsstraatrijbaan op het kruispunt oversteken, zonder eerst naar rechts te moeten om linksaf te gaan.
Celebeslaan: verplaatsen van enkele lichtmasten omdat de parkeerstrook aan de noordzijde wordt verlegd. Deze wordt aangepast omdat we de rijbaan een stukje naar het noorden opschuiven om de bestaande bomen beter in te kunnen passen.
Vragen en opmerkingen over de verlichting
Deze verlichting komt langs de doorfietsroute:
- Prof. Dr. Dorgelolaan: de bestaande masten blijven
- Celebeslaan: bestaande masten blijven, sommige worden iets verplaatst
- ’t Hofke Noord: hier komen nieuwe lichtmasten
Lichtmast t Hofke
- Wolvendijk: de bestaande masten blijven staan
- Loostraat: hier komen nieuwe lichtmasten
Lichtmast Loostraat (zie illustratie)
In de Loostraat en langs het spoor richting Helmond, komt dynamische verlichting. Deze verlichting heeft ’s avonds en ‘s nachts een heel laag lichtniveau en schakelt naar een hoger lichtniveau als er beweging is. Deze verlichting is energiebesparend en heeft geen tot weinig effect op flora en fauna.
De kleur van de verlichting is warm wit.
Vragen en opmerkingen over verkeer
De Berenkuil wordt geen verhoogde rotonde, zoals de Hovenring, omdat we uitgaan van de bestaande infrastructuur
Fietsers in de Berenkuil krijgen op de fietsrotonde voorrang. Er staan haaientanden en er staan pijlen die de rijrichting aanwijzen, om te bevorderen dat in de goede richting wordt gefietst.
De kruising Wolvendijk – ‘t Hofke wordt compacter, maar is nog steeds begaanbaar voor groter (vracht)verkeer.
Vragen en opmerkingen over materialen
De Loostraat krijgt geen fluisterasfalt. Dit heeft alleen effect bij hoofdwegen die veel verkeer verwerken en bij een snelheid van 50 kilometer per uur of meer.
Vragen en opmerkingen over beplanting
Door het spannen van een draad is het niet mogelijk om door de Beukenhaagjes te lopen, die om de parkeerplaatsen in ’t Hofke worden geplant. Je kunt op voldoende plekken langs de haagjes lopen.
De Winterlindes die worden geplant in ’t Hofke Noord, kunnen 10 tot 12 meter hoog worden.
De doorfietsroute Eindhoven-Helmond kan worden aangelegd met behoud van de bomen aan de Loostraat, ter hoogte van de Brabis en de Hageheldlaan. Daarom is opnieuw besloten om niet over te gaan tot het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het onderdeel kappen. Het college van B&W wordt bij de besluitvorming rondom de doorfietsroute geïnformeerd over de standpunten die in de buurt leven over dit onderwerp.
De populieren in de Loostraat ter hoogte van de Brabis zijn in januari 2021 gesnoeid, bewoners zijn vooraf met een brief geïnformeerd.
Sommige bomen aan de Loostraat tussen nummer 14 en het spoor staan erg dicht op de weg en /of veroorzaken wortelopdruk in het asfalt. Onderzocht wordt of deze bomen kunnen blijven. Hiervan worden de aanwonenden op de hoogte gehouden.
Vragen en opmerkingen over het deel van de route langs het spoor
Het ontwerp voor het deel langs het spoor is nog niet gereed. Er volgen nog gesprekken met de perceeleigenaren en het traject kruist grond dat begroeid is met Japanse Duizendknoop. Dit is een gewas dat niet gemakkelijk te verwijderen is.
Het fietspad ligt straks lager dan het spoor.
Zodra het voorlopig ontwerp gereed is, informeren we de bewoners van de Loostraat daarover. Met de betreffende grondeigenaren nemen wij persoonlijk contact op.
Vragen en opmerkingen omgeving doorfietsroute
Tijdens de informatieavonden zijn ook zaken besproken die niet over de doorfietsroute gaan, maar zich afspelen in de omgeving van het project. Deze opmerkingen worden doorgegeven aan de afdeling Verkeer, die een afweging maakt per onderdeel. Hier volgt samenvatting:
De Wolvendijk en ’t Hofke Zuid worden niet opnieuw ingericht. In ’t Hofke Zuid wordt alleen de bovenlaag van het asfalt vervangen. Suggesties voor de Wolvendijk zijn: maximum snelheid van 30 kilometer op de hele Wolvendijk en drempels bij de kruising. Dit kan alleen aangepakt worden als onderdeel van een breder verkeerscirculatieplan. Alleen dan kan ook de voorrangssituatie en een nieuw straatprofiel bekeken worden. Dat is nu niet aan de orde.
Er komen geen extra snelheidsbeperkende maatregelen rondom de spoorwegovergang Loostraat.
Op dit moment zien we geen mogelijkheden om de minirotonde op de Koudenhovenseweg-Zuid verkeerskundig te optimaliseren. De situatie is niet ideaal maar zeker niet onveilig.