Chat met ons

Definitief ontwerp fietsroute De Run - HTCE

De gemeente gaat de fietsroute De Run - HTCE opnieuw inrichten. Het doel is om de route waar nu ook al veel wordt gefietst, aantrekkelijker, veiliger en comfortabeler te maken. Het definitief ontwerp van de fietsroute De Run - HTCE is gereed. 

De fietsroute loopt vanaf de ondergang bij de N2/A2, door de Ulenpas en de Hunenborg, door het natuurgebied Hanevoet, naar de High Tech Campus. Er is speciaal aandacht voor verkeersveiligheid voor de route door de wijk en de natuurwaarden voor de route door het natuurgebied.

De reacties op het definitief ontwerp zijn te vinden in de nieuwe versie van de rapportage samenspraak. Dit is een overzicht van de gestelde vragen en opmerkingen op het voorlopig én het definitief ontwerp. Op elke vraag of opmerking is gereageerd en vermeld of het in het definitief ontwerp is opgenomen.

Hoe ziet het definitief ontwerp eruit?

Hieronder staan de belangrijkste punten van het definitief ontwerp op een rij. Deze zijn ook allemaal te lezen in de ontwerpnotitie van het definitief ontwerp. Deze notitie en de ontwerpen staan onderaan deze pagina.

Fietsstraat Ulenpas

  • In de onderdoorgang van de A2/N2 wordt een rijbaan van 6,00 meter breed in het midden aangelegd met aan weerszijden een enkelzijdig fietspad met een breedte van 2,50 meter breed. Aan de zuidzijde wordt het bestaande voetpad verlegd, waardoor de looproute met een breedte van 1,50 meter in stand blijft. De restruimte aan de noordzijde wordt ingericht als ecologische zone.
  • De bussluis is opnieuw ontworpen, maar blijft op dezelfde plek. De fietspaden worden in het nieuwe ontwerp om de bussluis heen geleid. Om oneigenlijk gebruik van de fietspaden door autoverkeer te ontmoedigen en toch een verkeersveilige oplossing voor het fietsverkeer te realiseren worden de fietspaden ter plaatse versmald naar 2,00 meter. Gezien de verkeersveiligheid en beperking van het risico op eenzijdige fietsongevallen worden op deze locatie geen paaltjes of andere obstakels toegepast.
  • De Ulenpas wordt ingericht als fietsstraat. De rijbaan wordt versmald naar 6,50 meter met een middenstrook van 0,30 meter breed en aan weerszijden een rabatstrook van 0,40 meter. Hiermee is de rijbaan breed genoeg voor alle soorten verkeer (incl. bussen). De rabatstroken dragen bij aan (optische) versmalling van de rijloper wat een snelheid verlagend effect heeft. Er komen gelijkwaardige kruispuntplateaus op de Ulenpas. Beide zijden van de Ulenpas krijgen een groenstrook. Bij de soortkeuze voor nieuwe beplanting is aandacht voor het vergroten van de biodiversiteit. Ook bevatten de groenstroken (bezoekers)parkeerplaatsen.


Fietsstraat Hunenborg

  • De rijbaan van de Hunenborg wordt versmald naar 4,80 meter, met aan weerszijden rabatstrook van 0,40 meter. De Hunenborg is een erftoegangsweg en is geen onderdeel van de bus route. Met deze maatvoering is de rijbaan conform de landelijke richtlijnen.
  • Aan de westzijde van de Hunenborg is een trottoir voorzien van 1,80 meter. Ter hoogte van Hunenborg 1 en 3 wordt de  uitstapstrook met inritten aan de oostzijde verbreed naar ca. 1,20 meter. De groenstrook wordt voorzien van één (bezoekers)parkeerplaats.
  • De waardevolle boom in de kruising van Hunenborg en Backenhagen blijft behouden en de uitstapstrook aan de westzijde wordt verwijderd, waardoor er geen begroeiing hoeft te worden gerooid.


Fietspad door de natuur

  • Het fietspad door de natuur wordt verbreed naar 3,50 meter. Dit is de minimale maat voor een tweerichtingenfietspad met de verwachte intensiteiten.
  • Het fietspad in het gebied Hanevoet blijft een onverplicht fietspad waardoor brom- en snorfietsers en speed pedelecs (en overige alternatieve voertuigen) niet zijn toegestaan op dit gedeelte.
  • Er is nadrukkelijk aandacht voor de veiligheid van wandelaars. Tussen de Hanevoet vijver en de brug HTCE wordt de ontbrekende wandelpadenstructuur toegevoegd, zodat een van het fietspad gescheiden doorlopende looproute ontstaat.
  • Langs het fietspad door het de natuur komt dynamische verlichting. Deze verlichting heeft ’s avonds en ‘s nachts een heel laag lichtniveau en schakelt naar een hoger lichtniveau als er beweging is. Deze verlichting is energiebesparend en heeft geen tot weinig effect op flora en fauna met behoud van functionaliteit en beleving van de verlichting voor de gebruikers. De lichtkleur rood-rijke verlichting.
  • In april 2023 heeft het projectteam een overleg gehad met het Waterschap De Dommel. Het Waterschap De Dommel heeft hierin aangegeven dat de dijk in de Klotputten verhoogd dient te worden op basis van de klimaatontwikkelingen 2050. De opgave van het verhogen van de dijk is in combinatie met twee faunapassages ingepast in het ontwerp. Op verschillende plaatsen zijn kleine aanpassingen aan het fietspad en de dijk aangebracht om bomen te behouden.
  • Op basis van de aanvullende verkeersveiligheidsnotitie wordt het hoogteverschil tussen fietspad en parkzone duidelijk zichtbaar gemaakt door beplanting tot 0,50 m hoog in de berm en op maaiveld toe te passen. Zie hiervoor het groenontwerp.


Ecologische maatregelen die worden verwerkt in het groenontwerp

  • Het ontwerp is afgestemd op het behoud van zo veel mogelijk bomen, hiervoor is een inmeting uitgevoerd en een bomeneffectanalyse (BEA) uitgevoerd. Voor de bomen die in de BEA als negatief zijn beoordeeld, zijn alternatieven voor de uitvoering voorgesteld. Verspreid door het gebied worden minimaal 17 bomen aangeplant ter compensatie van de te kappen bomen.
  • Na tellingen van de padden in dit gebied, is in overleg met Trefpunt Groen Eindhoven besloten om twee faunapassages in het ontwerp in te passen.
  • De ruimte tussen de waterlijnen en buiten het fietspad en wandelpad worden ingezaaid met Bloemrijk Graslandmengsel. Het bloemrijk Grasland zal een voedingsbron vormen voor veel insecten. Daarnaast biedt het de mogelijkheid voor fauna om zich te verschuilen.
  • Tegen en in de overgang van bestaande houtopstanden/ bosplantsoen worden takkenrillen en/of takken hopen geplaatst. Marterachtigen en egels maken hier graag gebruik van en kunnen zich door de combinatie van het Bloemrijk Grasland en de takken-hopen en rillen beter verplaatsen door het gebied.
  • Op het noordelijke eiland in de plas Hanevoet worden twee IJsvogelwanden aangelegd. Eentje op het noorden en eentje op het zuiden.
  • Op verschillende locaties worden droge schrale (voedselarme) zandplekken gemaakt. Ze liggen buiten de loop van mensen waardoor ze minimaal verstoord worden (bijv. geen gravende honden).
  • Op twee plekken wordt een set loungestoelen geplaatst vanwaar het Dommeldal optimaal beleefd kan worden.


Documenten van het definitief ontwerp van de fietsstraat door de wijk vind je in de documenten* hieronder. 

* De bestanden op deze pagina zijn niet volledig digitoegankelijk. Is de informatie voor jou niet goed leesbaar/toegankelijk? Laat het ons weten via het reactieformulier onderaan deze pagina.

Een tekstvariant van de presentatie van 21 maart 2023 vind je hier onder: