Waarom HOV3?
Onze (Brainport) regio wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Dat is goed te zien in het noordwesten van de stad. Rond Eindhoven Airport, op BIC en op het GDC werken nu al 14.000 werknemers en dat aantal gaat de komende jaren bijna verdubbelen. Dat betekent ook een groei van de mobiliteit in het gebied. Zonder maatregelen zit die groei vooral in het autoverkeer. Daar is niet voldoende ruimte voor en het heeft negatieve gevolgen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit. We investeren daarom in alternatieven voor de auto. Bijvoorbeeld in de vorm van snelfietsroutes en in de aanleg van een Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk.
Meer informatie vind je op onderstaande HOV-netwerkkaart en op de ingezoomde kaart.
-
HOV netwerkkaart (410.04 KB)
-
HOV-ingezoomde kaart (7.56 MB)
Marathonloop
Op de Marathonloop wordt de noordelijke rijbaan in twee richtingen gebruikt voor de inpassing van de busbaan. De zuidelijke rijbaan wordt heringericht en opgewaardeerd voor het overige verkeer. Zo blijft bij de kruispunten het aantal opstelvakken gelijk aan de huidige situatie. Hiermee wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuur. Meer informatie? Bekijk de wijkinfo hieronder.
-
Verkeerskundig ontwerp Marathonloop 1 (2.35 MB)
-
Verkeerskundig ontwerp Marathonloop 2 (2.43 MB)
-
Verkeerskundig ontwerp Marathonloop 3 (2.88 MB)
-
Dwarsprofielen Marathonloop 1 (424.43 KB)
-
Dwarsprofielen Marathonloop 2 (319.8 KB)
-
Dwarsprofielen Marathonloop 3 (328.1 KB)
-
Dwarsprofielen Marathonloop 4 (404.38 KB)
Anthony Fokkerweg
Op de Anthony Fokkerweg is de verkeersdruk te groot om de huidige infrastructuur als busbaan in te zetten. Daarom is een vrij liggende busbaan in twee richtingen ten noorden van de huidige rijbaan ingepast. In de spooronderdoorgang wordt het noordelijke fietspad omgevormd tot enkele busbaan en moet incidenteel bij tegemoetkomend busverkeer op elkaar worden gewacht. Het fietsverkeer rijdt in de toekomst in twee richtingen over het fietspad aan de zuidzijde van de Anthony Fokkerweg.
-
Verkeerskundig ontwerp A Fokkerweg oost (3.75 MB)
-
Dwarsprofielen A Fokkerweg west (141.84 KB)
-
Dwarsprofielen A Fokkerweg oost (219.88 KB)
GDC
Op het GDC (De Schakel west en Mispelhoefstraat) kan de bus meerijden met het overige verkeer. Hierdoor is er geen aparte busbaan nodig. Door het plaatsen van slimme verkeerslichten op kruispunt De Schakel - De Schakel wordt hier de doorstroming van het overige verkeer verbeterd. In mei 2024 starten we met werkzaamheden op de Mispelhoefstraat.
Werkzaamheden
De verschillende fases en daarbij horende werkzaamheden vind je in de presentatie GDC informatieochtend. Wil je op de hoogte worden gehouden van de werkzaamheden op het GDC? Stuur dan een mailtje naar hov3@eindhoven.nl.
-
Dwarsprofielen De Schakel (390.43 KB)
-
Verkeerskundig ontwerp De Schakel 1 (3.29 MB)
-
Verkeerskundig ontwerp De Schakel 2 (1.28 MB)
-
Verkeerskundig ontwerp De Schakel 3 (1.09 MB)
-
Verkeerskundig ontwerp De Schakel 4 (1.62 MB)
-
Verkeerskundig ontwerp De Schakel 5 (1.64 MB)
Onderdoorgang A2/N2
Om de aansluiting te maken van de Mispelhoefstraat op de Landsard wordt de busbaan ingepast in de onderdoorgang A2/N2. Hier is het ontwerp zorgvuldig afgestemd met de inpassing van de Groene Corridor, de langzaam verkeersroute tussen Eindhoven en Oirschot. Op de Landsard is reeds een vrijliggende busbaan in twee richtingen aangelegd.
Luchthavenweg
Op de Luchthavenweg wordt voorlopig geen busbaan ingepast. De staat van onderhoud van de weg is dusdanig slecht dat de weg en fundering wel worden vernieuwd in het project HOV3. Daarbij komt het huidige profiel terug met kleinschalige verbeteringen voor de verkeersveiligheid, doorstroming en overzichtelijkheid. De maximumsnelheid op de Luchthavenweg wordt aangepast naar 30 kilometer per uur en aan beide kanten van de weg komt een fietsstrook. De Luchthavenweg Zuid wordt een doodlopende weg voor autoverkeer. Doordat reizigers na de aanleg van de wegenstructuur tussen de Anthony Fokkerweg en de Luchthavenweg anders van en naar Eindhoven Airport rijden, wordt op de Luchthavenweg Zuid veel minder verkeer verwacht.
De werkzaamheden op de Luchthavenweg zijn afgerond. Mogelijk gaan we in de toekomst nog enkele optimalisaties uitvoeren.
-
Verkeerskundig ontwerp Luchthavenweg (1.74 MB)
-
Wijkinfo werkzaamheden HOV3 Luchthavenweg (223.18 KB)
-
Luchthavenweg - Fase 1 (1.61 MB)
-
Luchthavenweg - Fase 2 (1.61 MB)
-
Luchthavenweg - Fase 3 (1.61 MB)
-
Luchthavenweg - Fase 4 (196.99 KB)
-
Luchthavenweg - Fase 5 (1.61 MB)
-
Luchthavenweg - Fase 6 (1.61 MB)
-
Luchthavenweg - Fase 7 (1.61 MB)
Hoe kan ik reageren op de ontwerpen?
In het voorjaar van 2022 kon je reageren op het voorlopig ontwerp van HOV3. Hieronder vind je een overzicht van alle binnengekomen reacties en de antwoorden van de gemeente hierop. Ook vragen en antwoorden naar aanleiding van de definitieve ontwerpen vind je hieronder.
-
Vragen en reacties voorlopig ontwerp HOV3 (314.29 KB)
Wat is de planning?
Op 16 september 2020 heeft de gemeenteraad het voorkeurstracé vastgesteld. Dat tracé is vervolgens verder uitgewerkt. Op 11 mei 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders positief besloten op het raadsvoorstel Voorlopig Ontwerp HOV3. Op 22 juni is ook de gemeenteraad akkoord gegaan met het voorstel. Het voorlopig ontwerp is inmiddels uitgewerkt richting een definitief ontwerp.
De voorgenomen planning voor de resterende werkzaamheden:
Wat? | Status |
Marathonloop tot en met Verzetsheldenlaan | Gereed, bus rijdt inmiddels over dit tracé. |
A. Fokkerweg van Verzetsheldenlaan – Cor Gehrelslaan | Aanleg gereed, terrein wordt afgewerkt. |
A. Fokkerweg kruising Cor Gehrelslaan | Wordt vanaf april 2025 tot zomer 2025 aangelegd. |
A. Fokkerweg spooronderdoorgang | In aanleg. Wordt eind april opgeleverd. |
A. Fokkerweg tussen spoor en GDC | Is aangelegd en wordt afgewerkt. Kruising De Schakel – De Schakel is van een verkeerslicht voorzien. Bijna gereed. |
GDC | Wegdekken zijn van nieuw asfalt voorzien. Geen wijzigingen in structuur. |
Onderdoorgang Mispelhoef/Oirschotsedijk (zie onderstaande tekening) | Voorbereidingen zijn getroffen. Maart 2025 start werkzaamheden. Alleen fietsers, hulpdiensten en mogelijk busverkeer kan door de werkzaamheden heen. Afgesloten voor ander verkeer tot zomer 2025. |
Luchthavenweg | Werkzaamheden aan bussluis om verkeer te weren en aanpassing inritten ter vermindering van het in- en uitladen passagiers worden uitgevoerd. Bijna gereed. |
Oplevering totale tracé HOV3 en opening voor bussen. | Zomer 2025. |
-
Kruispunt Oirschotsedijk - Mispelhoefstraat (348.8 KB)
Meer informatie?
Wil je meer informatie of heb je moeite met het begrijpen van deze pagina of de documenten? Neem dan contact op met het projectteam via hov3@eindhoven.nl.