Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken in deze persoonsgegevens van personen waarvoor onderstaande categorieën van persoonsgegevens mogelijk noodzakelijk zijn, zijnde:
- Burgers/ inwoners
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
Voor melder en betrokkene:
- Naam
- Adres
- Postcode
- Woonplaats
- Emailadres en/of
- Telefoonnummer
Voor betrokkene:
- Geboortedatum/leeftijd
- Burgerlijke staat
- Geslacht
- Casusschets
- Gegevens over iemands financiële en economische situatie
- Burgerservicenummer
- Gegevens waar geheimhouding op rust
- Religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen
- Gegevens over iemands seksuele geaardheid of gedrag
- Strafrechtelijke gegevens
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens Khonraad, de GGD verwerkt gegevens met KeDo, zorgmail, (beveiligde) email via Microsoft Outlook en Zivver, Word en post.
Van wie hebben wij deze persoonsgegevens gekregen?
We kregen deze persoonsgegevens van: derden bijvoorbeeld van de politie of van WIJeindhoven maar dat kan ook van betrokkene zelf of door eigen waarnemingen.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
We verwerken de persoonsgegevens met als doel:
- De Wet verplichte GGZ gaat over het mogelijk maken van zorg aan een persoon, die als gevolg van een psychische stoornis ernstig nadeel veroorzaakt voor hemzelf of voor anderen.
- Het doel van de Wet verplichte GGZ is dan in de eerste plaats om gedwongen zorg te voorkomen. Dat kan door betrokkene te overtuigen om vrijwillige zorg te accepteren, of door andere vormen van ondersteuning aan te bieden, die het ernstig nadeel wegnemen.
Als dit niet mogelijk blijkt, kan met de Wet verplichte GGZ verplichte zorg worden opgelegd. Het doel van die verplichte zorg is:
- het zo snel mogelijk wegnemen van het 'ernstig nadeel'
- het afwenden van een crisissituatie
- het zoveel als mogelijk verbeteren van de geestelijke gezondheid van de persoon (waaronder ook valt: zorgen dat betrokkene weer zoveel als mogelijk regie over het eigen leven kan nemen, en met zo weinig mogelijk beperkingen verder kan functioneren).
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens met de GGD die gemandateerd is om deze taak voor de gemeente uit te voeren.
Een melding komt binnen bij de GGD. De triage, het opbouwen van het dossier en het uitvoeren van het verkennend onderzoek, alsmede de aanvraag voor een zorgmachtiging worden uitgevoerd door de GGD.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
We bewaren de persoonsgegevens in beginsel 20 jaar (art. 7:454 lid 3 BW (8:32 lid 4 Wvggz).
Betrokkene kan na 5 jaar een verzoek tot vernietiging doen. Als het verzoek wordt toegewezen moet het dossier binnen maximaal 3 maanden worden vernietigd. Een verzoek wordt niet toegewezen indien:
- redelijkerwijs aannemelijk is dat bewaring van de gegevens van aanmerkelijk belang is voor een ander dan betrokkene, of
- het in de wet staat dat er nog niet vernietigd mag worden
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
- om bezwaar te maken tegen de verwerking
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen 4 weken na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Je kunt bezwaar maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens bij een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang. Bij deze verwerking is dat het geval. Als je bezwaar maakt tegen het gebruik van je persoonsgegevens dan maken wij als gemeente een afweging. Dit is een afweging tussen de belangen van de gemeente en jouw rechten/belangen. Hoe je bezwaar kunt maken, vind je op www.eindhoven.nl.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop sector Sociaal Domein van de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is uw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.