Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken in deze persoonsgegevens van personen waarvoor onderstaande categorieën van persoonsgegevens mogelijk noodzakelijk zijn, zijnde:
- Burgers/ inwoners
- Kinderen 0-12 jaar
- Kinderen 12-16 jaar
- Kinderen > 16 jaar
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Woonplaats
- postcode
- Geboortedatum
- Burgerlijke staat
- Contactgegevens (mail of telefoonnummer)
- Gegevens over iemands financiële situatie
- Burgerservicenummer
- Polissen van overledene
- Testament
- Religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met SuiteSD, telefoon, (beveiligde) email via Microsoft Outlook en Zivver, Key2burgerzaken, DIS, BRP, Word, post, Testamentregistratie en waardevolle eigendommen van de overledenen worden samen met de persoonsgegevens bewaard in de zogenaamde WOL-locker.
Van wie hebben wij deze persoonsgegevens gekregen?
We kregen deze persoonsgegevens van: Van mortuaria, Publiekszaken, Ziekenhuizen, Zorginstellingen, familieleden, of kennissen van de overledene.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
Wanneer er een overlijden is en de uitvaart niet door de overledene danwel diens nabestaanden, bekostigd kan/zal worden is de gemeente verantwoordelijk voor het uitvoeren van een uitvaart.
Hierdoor zal eerst moeten worden nagegaan of er nabestaanden zijn, en of deze bereid, dan wel bij machte zijn om een uitvaart te regelen.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van een publiekrechtelijke taak gebaseerd op de Wet op de lijkbezorging (WOL), danwel op basis van een wettelijke verplichting.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens met verschillende afdelingen binnen de Gemeente Eindhoven, en/of met:
- Instellingen/ 3e partij of Familie/erfgenamen, voor het eventueel overdragen van het regelen van de uitvaart
- Uitvaartonderneming: als de uitvaart geregeld wordt door de Gemeente Eindhoven
- Ministerie: acte van overlijden wordt opgestuurd
- Crematorium: Het formulier as-bestemming wordt door de gemeente Eindhoven opgemaakt en teruggestuurd naar het crematorium
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
We bewaren de persoonsgegevens 7 jaar.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
- op een menselijke blik bij besluitvorming door een medewerker (hierbij wordt geen geautomatiseerd besluit genomen)
- om bezwaar te maken tegen de verwerking
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen 4 weken na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Je kunt bezwaar maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens bij een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang. Bij deze verwerking is dat het geval. Als je bezwaar maakt tegen het gebruik van je persoonsgegevens dan maken wij als gemeente een afweging. Dit is een afweging tussen de belangen van de gemeente en jouw rechten/belangen. Hoe je bezwaar kunt maken, vind je hier.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop sector Sociaal Domein van de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is uw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.