Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken bij deze verwerking persoonsgegevens van:
- Burgers/ inwoners
- Asielzoekers
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- NAW-gegevens
- Geboortedatum
- Geslacht
- BSN
- Administratienummer
- Documentnummer ID-bewijs
- Burgerlijke staat
- Nationaliteit
- Verblijfstitel
- Gegevens over de verblijfsvergunning
- Inschrijfgegevens gemeente
- Contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres)
- Gezinssamenstelling
- Persoonsgegevens partner
- Persoonsgegevens kind(eren)
- Persoonsgegevens partner
- Persoonsgegevens medebewoners
- Woon- en huurgegevens
- Financiële gegevens (zoals inkomen en schulden)
- Gegevens over de uitkering, indien aanwezig
- Gegevens over de inburgering (zoals de taalschool, hoe lang men nog heeft om in te burgeren en voortgang inburgeringstraject)
- Gegevens over opleiding en werkervaring
- Taalbeheersing
- Beschikbaarheid voor werk en eventuele belemmeringen t.a.v. het accepteren van werk
- Motivatie en beroepswensen
- Persoonlijke eigenschappen (zoals flexibiliteit, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid, presentatie, uiterlijke verzorging, leergierigheid, houding, sollicitatiegedrag)
- Gegevens over de ondersteuning (gespreksverslagen en rapportages, doelstellingen en afspraken met de klant)
- Beoordelingen, waarschuwingen en sancties
- Arbeids(on)geschiktheid
- Gegevens over gezondheid indien noodzakelijk voor de ondersteuning (bijvoorbeeld advies van medisch arbeidsdeskundig onderzoek of advies psychologisch onderzoek)
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met SuitesSD, DIS: Documentair informatiesysteem, Microsoft Outlook, Zivver (email), BRP.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
Wij gebruiken persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- Het adviseren en monitoren van de betrokken statushouder om te zorgen dat de statushouder binnen 3 jaar voldoet aan de inburgeringsverplichting.
- Het begeleiden van de statushouder naar betaald werk op opleiding.
- Het communiceren met de betrokken statushouder.
- Het bieden van ondersteuning bij een aanvraag levensonderhoud en zorgverzekering
- Het verwerken van de aanvraag.
- Het opstellen van het klantbeeld, het opstellen van een plan van aanpak en het monitoren (resultaten van) plan van aanpak.
- Het maken van managementrapportages en het uitvoeren van onderzoek en/of statistiek, ter verbetering van onze diensten en verbetering en verantwoording van ons beleid.
- Het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van wettelijke taak.
We gebruiken de persoonsgegevens voor de taak om statushouders met of zonder uitkering te ondersteunen bij het vinden van werk en te begeleiden bij de inburgering.
Van wie ontvangen we de persoonsgegevens?
We ontvangen de persoonsgegevens van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), Ministerie van Sociale Zaken, de GGD, VluchtelingenWerk, woningcorporaties, en werkgevers als het noodzakelijk is om de taak goed te kunnen uitvoeren.
Ook delen wij persoonsgegevens met verwerkers die namens ons handelen, bijvoorbeeld een applicatiebeheerder.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
- We bewaren de persoonsgegevens 10 jaar zodra de begeleiding is beëindigd.
- Als de begeleiding wordt geweigerd, bewaren wij gegevens 5 jaar.
- Bij een afgebroken begeleiding is deze termijn 1 jaar.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen een maand na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop sector Sociaal Domein van de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.