Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken in deze persoonsgegevens van:
- Inwoners met een minimum inkomen
- Burgers/inwoners
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Woonplaats
- Postcode
- Geboortedatum of leeftijd
- Burgerlijke staat
- Geslacht
- Telefoonnummer
- Contactgegevens melder
- Betalingsachterstand
- BSN
- Verblijfsstatus
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met de systemen:
- RIS
- Allegro
- Outlook (mail)
- Zivver (beveiligde mail)
- Telefonisch
Van wie hebben wij deze persoonsgegevens gekregen?
We kregen deze persoonsgegevens in de vorm van een melding van vaste lasten partners.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
Het doel van de gegevensverwerking bij vroegsignalering is om in contact te treden met inwoners waarvan gemeente van de vaste lasten partner een melding betalingsachterstand ontvangt en zo de inwoners te wijzen op de vroegtijdige hulp die o.a. de gemeente kan bieden bij (beginnende) financiële problemen. Daarmee kunnen problematische schulden voorkomen worden.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van de wettelijke verplichting.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens met de meldende partijen om aan te geven of er een hulpverleningstraject gestart wordt.
Hierna wordt het proces Schulddienstverlening opgestart, maar dit proces is een vervolgtraject op het proces Vroegsignalering.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
We bewaren de persoonsgegevens in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening:
In het kader van vroegsignalering worden maximaal 6 maanden bewaard indien:
- Inwoner niet reageert op aanbod, geen hulpvraag heeft of hulpaanbod niet accepteert
- Tijdens contact inwoner blijkt dat betalingsachterstand (binnen 28 dagen na ontvangst signaal) niet meer bestaat (m.a.w. er is geen hulpvraag)
Gegevens ontvangen in het kader van vroegsignalering worden maximaal 5 jaar bewaard indien:
- Inwoner een hulpvraag heeft en hulp accepteert.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
- op een menselijke blik bij besluitvorming door een medewerker (hierbij wordt geen geautomatiseerd besluit genomen)
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen 4 weken na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop sector Sociaal Domein van de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is uw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.