Wat is een persoonsgegeven?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken bij Verduurzaming woningen persoonsgegevens van:
- Burgers/ inwoners
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Postcode
- Woonplaats
- Telefoonnummer
- Emailadres
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met Word en Excel.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
We gebruiken de persoonsgegevens voor:
De gemeente Eindhoven heeft de doelstelling om in 2030 51% CO2 te besparen en in 2050 aardgasvrij te zijn.
Om deze doelstellingen te realiseren zijn onderzoeken nodig over hoe woningen aardgasvrij verwarmd kunnen worden. Daarnaast is het belangrijk dat alle inwoners van Eindhoven energie gaan besparen. Dit geldt voor zowel huurders als woningeigenaren.
Het doel van de regelingen is het verminderen van CO2-uitstoot door het nemen van energiebesparende maatregelen door huiseigenaren. De regeling is onderdeel van de uitvoering van de Urgenda-uitspraak en hangt samen met de Klimaatakkoordmaatregelen.
Om dit mogelijk te maken, werkt de gemeente Eindhoven samen met diverse partijen:
- het Regionaal Energieloket
- Winst uit je Woning
- 040energie
- VvE Transitiecentrum Brabant
- Duurzaamheidspact Eindhoven
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van artikel 6 lid 1 onder e AVG, zijnde een publiekrechtelijke taak.
Van wie ontvangen we de persoonsgegevens?
We ontvangen de persoonsgegevens op adresniveau van de sector Publiekscontacten en de sector Ruimtelijk Beleid en Ontwikkeling. De sector Sociaal Domein geeft aan welke adressen eerder inkomensondersteuning hebben ontvangen vanuit de gemeente Eindhoven en zo voldoen aan de voorwaarden om deel te kunnen nemen aan specifieke acties.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens alleen met de 5 partijen waarmee de gemeente Eindhoven in deze verwerking samenwerkt.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
We bewaren de persoonsgegevens:
We hanteren concrete bewaartermijnen en persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk. De wettelijke bewaartermijn van 7 jaar wordt gehanteerd voor aangemelde bewoners. Ieder jaar wordt het CRM-systeem gecheckt, en worden de persoonsgegevens van niet actieve gebruikers (>3 jaar) verwijderd. De bewoner kan daarnaast ook altijd een verzoek indienen voor het verwijderen van zijn/haar gegevens.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
- op een menselijke blik bij besluitvorming door een medewerker (hierbij wordt geen geautomatiseerd besluit genomen)
Gebruik het formulier Privacyrechten verzoek om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen een maand na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je kunt bezwaar maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens bij een taak van algemeen belang of een gerechtvaardigd belang. Bij deze verwerking is dat het geval. Als je bezwaar maakt tegen het gebruik van je persoonsgegevens dan maken wij als gemeente een afweging. Dit is een afweging tussen de belangen van de gemeente en jouw rechten/belangen. Hoe je bezwaar kunt maken, vind je op de pagina Bezwaar op gemeentebesluiten.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Contact
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop sector Ruimtelijk Beleid en Ontwikkeling van de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.