Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken in deze persoonsgegevens van personen waarvoor onderstaande categorieën van persoonsgegevens mogelijk noodzakelijk zijn, zijnde:
- Burgers / inwoners
- Kinderen 0-12 jaar
- Kinderen 12-16 jaar
- Kinderen > 16 jaar
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Woonplaats
- Postcode
- Geboortedatum of leeftijd
- Contactgegevens (mail of telefoonnummer)
- Gegevens over iemands financiële situatie
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met SuiteSD, Key2burgerzaken, DIS, Suwinet, Teams, telefoon, (beveiligde) email via Microsoft Outlook en Zivver, Word en post.
Van wie hebben wij deze persoonsgegevens gekregen?
We kregen deze persoonsgegevens van: deurwaarderskantoren.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
De gemeente heeft als onderdeel van het openbaar bestuur een algemene zorgplicht voor haar inwoners. Zo is zij bijvoorbeeld verplicht een aanvraag voor noodopvang in behandeling te nemen en dient zij de inwoner direct na de gerechtelijke woningontruiming (tijdelijk) onderdak te bieden.
Het is belangrijk dat de gemeente bij woningontruiming haar positie bepaalt op basis van de totale
context, zodat zij niet alleen zorgdraagt voor het afvoeren en opslaan van de inboedel, maar zich ook bekommert om de inwoner die geen dak meer boven zijn hoofd heeft.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
De positie van de gemeente ten opzichte van de inwoner bij een woningontruiming is neutraal. Wij nemen een onafhankelijke positie in bij het afvoeren en het opslaan van de inboedel en geeft slechts uitvoering aan een wettelijke taak. Uiteraard is het belangrijk daarin samen op te trekken met alle partijen die betrokken zijn
bij de woningontruiming, maar de gemeente oordeelt niet en is onafhankelijk. Zo kan zij enerzijds uitvoering geven aan haar wettelijke taak en anderzijds ook hulpverlenend zijn naar de inwoner.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens met verschillende afdelingen binnen de Gemeente Eindhoven, en/of met:
WIJeindhoven, deurwaarderskantoren en de Ergon.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
Er vindt geen verslaglegging plaats, er worden geen gegevens bewaard. Met betrekking tot de inboedel worden deze 13 weken opgeslagen.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen 4 weken na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop sector Sociaal Domein van de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is uw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.