Wat is een persoonsgegeven?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon te herleiden is.
Welke persoonsgegevens verwerkt de gemeente, en met welk doel?
De Gemeente Eindhoven verwerkt alleen de gegevens die nodig zijn met het doel om te beoordelen of u recht heeft op de Meedoenbijdrage in Eindhoven. Het gaat om de volgende gegevens:
- naam
- (volledige) adres(gegevens)
- woonplaats
- geboortedatum
- geslacht
- verblijfstitel
- burgerlijke staat
- telefoonnummer(s)
- e-mail adres(sen)
- persoonsgegevens partner/kinderen/derden (gemachtigden/wettelijke vertegenwoordigers)
- inkomen
- studie
- schuldregeling
- loonbeslag
- bankgegevens
- verblijf in inrichting
- detentie
Bij de verwerking van deze persoonsgegevens maakt de gemeente gebruik van diensten van softwareleverancier Centric. De gemeente heeft een verwerkersovereenkomst afgesloten met Centric.
Grondslag van de verwerking
Uitgangspunt voor de verwerking van persoonsgegevens is artikel 6 lid 1 onder e van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Volgens de gemeenteraad is het in algemeen belang dat inwoners met een laag inkomen kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. Hiervoor is de Meedoenbijdrage ontwikkeld.
Artikel 2 lid 3 Algemene subsidieverordening Gemeente Eindhoven en Subsidieregeling Maatschappelijke Participatie (Besluit van college van B&W d.d. 5 december 2017, gemeenteblad 2017- nr. 082 uitgegeven d.d. 12 december 2017).
Wat is de bewaartermijn van de gegevens?
De gemeente bewaart de verwerkte persoonsgegevens voor de Meedoenbijdrage volgens de daarvoor geldende wettelijke bewaartermijnen:
- Toegekende aanvragen: 7 jaar
- Geweigerde en buiten behandeling gestelde aanvragen: 5 jaar
- Afgebroken (ook ingetrokken) aanvragen: 1 jaar
Wat zijn mijn rechten?
Iedereen heeft het recht om te weten welke persoonsgegevens de gemeente van hem/haar heeft vastgelegd en aan wie deze persoonsgegevens zijn verstrekt.
Daarnaast heeft u het recht:
- om persoonsgegevens te laten verbeteren als deze niet juist zijn;
- op verwijdering van uw persoonsgegevens;
- op vergetelheid. Indien de gemeente besluit tot het wissen van uw persoonsgegevens worden uw gewiste persoonsgegevens ook verwijderd bij elke andere instantie, waarmee de gemeente een bestandskoppeling heeft. Wilt u deze informatie inzien, dan kunt u een verzoek sturen via het contactformulier.
U kunt alleen verzoeken om uw eigen persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Hiervoor dient u aan te tonen wie u bent. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien, te corrigeren of te verwijderen.
Wat doet de gemeente?
De gemeente neemt passende beveiligingsmaatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.
Waar kan ik terecht met vragen?
Met vragen en/of opmerkingen over deze toelichting op de bescherming van persoonsgegevens kunt u contact opnemen met het Klantcontactcentrum van de Gemeente Eindhoven via telefoonnummer 14040.
Voor algemene informatie over omgang met persoonsgegevens, verwijzen we naar de algemene Privacyverklaring.