Waarom is er een meldpunt wachttijd?
We vinden het belangrijk dat iedereen tijdig de juiste hulp krijgt. De wachttijden verschillen per aanbieder. De generalist kan je daarover informeren. De maximale wachttijd voor een intakegesprek is 4 weken. De behandeling of begeleiding moet daarna binnen maximaal 6 weken starten. Dit is zijn landelijke afspraken (treeknormen) die ook zijn vastgelegd in het contract met de zorgaanbieder.
In de praktijk lukt het aanbieders niet altijd om de norm te halen. Om de wachtlijsten aan te kunnen pakken, is het belangrijk om te weten hoe lang inwoners moeten wachten en bij welke aanbieders de wachttijden te lang zijn. Wanneer we dit weten, kunnen we er iets aan doen. We hebben daarom een meldpunt. Iedereen die te lang heeft moeten wachten op jeugdhulp, kan dit laten weten via het digitale formulier.
In welke situaties maak ik een melding?
Je kunt een melding maken bij het meldpunt in de volgende situaties:
- Je bent via de huisarts of generalist verwezen naar een zorgaanbieder voor hulp of ondersteuning in het kader van de jeugdwet.
- Vanaf het moment van verwijzing wacht je al langer dan 4 weken op het intakegesprek met de zorgaanbieder of al langer dan 6 weken op de start van de behandeling.
- Je hebt contact opgenomen met de zorgaanbieder om de wachttijd te bespreken en dit contact heeft niet geleid tot een oplossing.
Ik heb nog vragen, kan ik contact opnemen?
Jazeker kan dat. Mail dan naar het Servicebureau (jeugd@eindhoven.nl).