Hoe weet de gemeente dat ik rekeningen nog niet betaald heb?
Verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en het waterbedrijf zijn wettelijk verplicht om de gemeente te informeren als je rekeningen niet op tijd betaalt. Wij nemen dan contact met je op en bieden hulp aan.
Heb je een kaart van ons in de bus gekregen?
Dan is het team Op Tijd Erbij van de gemeente bij je aan de deur geweest. Dat doen we omdat we melding hebben gekregen van betalingsachterstanden en je nog niet gereageerd hebt op de brief die we je hebben gestuurd. Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 040 of stuur een e-mail naar optijderbij@eindhoven.nl.
Wat kan de gemeente voor mij doen?
Het team Op Tijd Erbij van de gemeente kan:
- Samen met jou zoeken naar hulp of oplossingen die bij jou passen.
- Bellen, als je dat wilt, met jouw verhuurder, zorgverzekering energieleverancier of waterbedrijf om afspraken te maken over de onbetaalde rekeningen.
- Samen met jou een duidelijk overzicht maken van jouw inkomsten en uitgaven.
- Kijken of er toeslagen of regelingen zijn die je nog niet krijgt maar waar je wel recht op hebt.
We bieden alle Eindhovenaren met betaal-achterstanden hulp aan. Zo helpen we samen met jou te voorkomen dat onbetaalde rekeningen grotere schulden worden.
Wie zitten er in het team Op Tijd Erbij?
In het team Op Tijd Erbij werken medewerkers van de gemeente samen met WIJeindhoven.
Wat kost het?
De hulp is gratis.
Kom ik dan in de schuldsanering?
Dat willen we met Op Tijd Erbij juist voorkomen. Maar als je schulden al te groot zijn, dan is een schuldregeling via de gemeente een mogelijke oplossing. We kunnen ook helpen met budgetcoaching en budgetbeheer. Kijk voor meer informatie op de pagina Hulp bij geldzorgen of op de website van WIJeindhoven.
Is de hulp van de gemeente verplicht?
Nee, het is niet verplicht maar we raden het je wel aan. We hebben al duizenden Eindhovenaren geholpen.
Waarom ‘bemoeit’ de gemeente zich met mijn financiële situatie?
Dat is een wettelijke taak van de gemeente. Verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en het waterbedrijf zijn verplicht om de gemeente te informeren als je je rekeningen niet op tijd betaalt. De gemeente is verplicht om dat contact met je op te nemen en je hulp aan te bieden. Dat doen we om te voorkomen dat je betalingsachterstanden grotere schulden worden.
Hoe kom ik in contact met het team Op Tijd Erbij?
Neem altijd contact met ons op als je een brief of kaart van ons gekregen hebt. We zijn er om je te helpen. Laat het ons ook weten als je de rekening(en) al betaald hebt. We kunnen de melding dan sluiten.
Je bereikt team Op Tijd Erbij via:
- Telefoonnummer 14 040
- E-mail optijderbij@eindhoven.nl
- Ook als je geen post van ons gekregen hebt maar wel zorgen hebt over onbetaalde rekeningen, kun je contact met ons opnemen.
Op Tijd Erbij
Aanmelden als signaalpartner vroegsignalering?
Op de website NVVK kun je aangeven dat je meedoet aan de samenwerking. De afspraken zijn vastgelegd in de overeenkomst Landelijk Convenant Vroegsignalering. Als signaalpartner kun je de signalen van betalingsachterstanden via het systeem voor Vroegsignalering aan ons melden. Dit kan alleen via deze weg. Signalen die wij via e-mail ontvangen, worden niet behandeld.