- Schrijf je in als werkzoekende via werk.nl van het UWV. Je hebt hiervoor je DigiD nodig.
- Vraag digitaal de uitkering aan. Hulp nodig bij het aanvragen van de uitkering? Vraag dan aan iemand in je omgeving om te helpen. Kan dat niet, dan kun je gratis hulp krijgen, bijvoorbeeld bij het Sociaal Raadsliedenwerk van Lumens en de Werkplaats Financiën XL. Op de pagina Hulp bij werk en inkomen vind je een overzicht van alle hulpinstanties.
- Maak na je digitale aanvraag zo snel mogelijk een afspraak met een medewerker van WIJeindhoven.
- Zodra je een uitkering ontvangt, krijg je een contactpersoon bij de gemeente. Aan hem of haar geef je het door als er iets in je situatie verandert, of als je op vakantie gaat.
Video's met uitleg over het aanvragen van een bijstandsuitkering
Voor 18- tot 27-jarigen
Vanaf 27 jaar
Voeg zoveel mogelijk documenten digitaal toe aan je aanvraag. We controleren of deze compleet zijn. Hebben we meer informatie nodig dan nemen we contact met je op. We vragen alleen gegevens op die noodzakelijk zijn om te bepalen of je een uitkering krijgt. Hoe completer jij je aanvraag inlevert, hoe sneller we je aanvraag kunnen afhandelen.
De gemeente controleert de gegevens die je aanlevert. Zo stellen we vast of je recht hebt op een uitkering. Soms hebben wij nog aanvullende informatie van je nodig en vragen deze op. Ook kunnen wij bij je op huisbezoek komen.