Basisdagbesteding uitgelegd
Welke locaties (en aanbieders) van basisdagbesteding zijn er in Eindhoven?
De Infographic "basisdagbesteding" toont een up-to-date overzicht van alle locatie waar op dit moment basisdagbesteding wordt geboden.
Waarom dagbesteding niet in het geheel organiseren als een algemene voorziening?
We hebben de keuze gemaakt om onderscheid te maken tussen basisdagbesteding en de maatwerkvoorziening dagbesteding. Deze keuze is gemaakt om twee redenen:
- Het doel is een transformatie te weeg te brengen waardoor meer inwoners langer laagdrempelig mee kunnen blijven doen. Het omklappen van de financieringsvorm van dagbesteding als geheel naar een subsidie/lumpsum variant betekent niet automatisch dat die inhoudelijke verbetering volgt. Dan maak je er wel een algemene voorziening van, maar blijft de uitvoering ongewijzigd. Door een onderscheid te maken tussen basis en maatwerk willen we de transformatie geleidelijk laten plaatsvinden en de basisdagbesteding steeds steviger opbouwen vanuit de wijken en de initiatieven die daar al zijn (0 >1 >2).
- In gesprekken met zorgaanbieders kwam duidelijk naar voren dat er een groep inwoners is die dermate veel specifieke begeleiding nodig heeft, dat dit moeilijk te organiseren en combineren is met het concept van een laagdrempelige voorziening voor iedereen. Voor deze groep blijft de ondersteuning geborgd via een indicatie voor de maatwerkvoorziening dagbesteding. Zie de toelichting bij de subsidieregeling op de website voor een nadere uitwerking van het onderscheid tussen basisdagbesteding en de maatwerkvoorziening.
Kunnen inwoners met de indicatie voor de maatwerkvoorziening en inwoners die deelnemen aan basisdagbesteding in dezelfde groep deelnemen?
Nee het is niet de bedoeling dat inwoners met en zonder indicatie voor de maatwerkvoorziening in dezelfde groep deelnemen. Een inwoner met een indicatie voor de maatwerkvoorziening heeft die indicatie met een reden; bij hem/haar is vastgesteld dat basisdagbesteding geen optie is. Het is dan ook niet mogelijk om in dezelfde groep, met dezelfde begeleiding beide groepen te bedienen. Indien een inwoner met een indicatie voor de maatwerkvoorziening goed kan meedoen in de basisdagbesteding is de belangrijkste vraag of hij/zij niet kan uitstromen naar de basisdagbesteding. Het is wel denkbaar dat bepaalde activiteiten in gezamenlijkheid plaatsvinden, maar de hoofdmoot van de begeleiding afzonderlijk van elkaar wordt vormgegeven.
Hoe zit dat voor inwoners met een WLZ indicatie?
Binnen de subsidie voor basisdagbesteding maken we afspraken over het aantal beschikbare plekken. In principe gaan we er vanuit dat de ondersteuningsbehoefte van inwoners met een WLZ indicatie te groot is om te beantwoorden binnen de basisdagbesteding. Indien in de praktijk blijkt dat inwoners met een WLZ-indicatie goed mee kunnen doen binnen de basisdagbesteding, wordt dit bekostigd vanuit de WLZ (en niet vanuit de subsidie). Het is aan de aanbieder om die afweging te maken.
Kan een inwoner met indicatie voor de maatwerkvoorziening dagbesteding daarnaast (elders) deelnemen aan basisdagbesteding?
Hoewel basisdagbesteding een algemene voorziening is, is dat is niet de bedoeling. De ondersteuningsbehoefte van de inwoner is dermate groot/specifiek dat deze niet beantwoordt kan worden binnen de basisdagbesteding. Dat is de reden voor afgifte van de indicatie voor de maatwerkvoorziening. Als blijkt dat iemand (ook) mee kan draaien binnen de basisdagbesteding moet de indicatie voor de maatwerkvoorziening heroverwogen worden.
Kun je alleen deelnemen aan basisdagbesteding met een verwijzing van WIJeindhoven?
Nee, basisdagbesteding is een algemene voorziening waar je geen verwijzing voor nodig hebt. Binnen de diverse basisdagbesteding-locaties kan iedereen binnenlopen, kennismaken en kijken of hij/zij een passend plekje kan vinden.
Wat wordt er binnen de basisdagbesteding verwacht op het gebied van ondersteuningsplannen en de monitoring daarop?
Zoals in de subsidieregeling omschreven is het een subsidievereiste dat er met elke inwoner een intake/kennismaking plaatsvindt waarin gekeken wordt wat een deelnemer komt ‘halen’ en ‘brengen’. Dit wordt vertaald naar doelen en daarbij behorende activiteiten. Dit verschilt per inwoner; sommige inwoners komen alleen voor een ‘kopje koffie’/gezelschap, andere inwoners nemen structureel deel aan activiteiten en hebben daar professionele begeleiding bij nodig. Het is aan de aanbieder om te bepalen hoe zij hun ‘volgsysteem’ (zo laagdrempelig mogelijk) inrichten
Is een plek voor ontmoeting hetzelfde als basisdagbesteding?
Een plek voor puur ontmoeting noemen we geen basisdagbesteding, maar andersom kan ontmoeting wel een onderdeel zijn van het aanbod binnen de basisdagbesteding. Er zijn in de stad diverse ontmoetingsplekken die voor een groot deel draaien op vrijwillige inzet. Die plekken blijven bestaan en vallen niet onder deze subsidieregeling. Zodra je op een plek een passend activiteitenaanbod hebt dat bijdraagt aan de doelstellingen zoals omschreven in de 'toelichting bij de subsidieregeling' (bijdrage aan zelfredzaamheid, creëren van een dagritme, ontlasten van mantelzorg, bijdrage aan kwaliteit van leven) in combinatie met de juiste begeleiding om dit te bieden aan de betreffende doelgroep, kan je spreken van basisdagbesteding. Het concept basisdagbesteding biedt ruimte om uw eigen plan/invulling te onderbouwen en in te dienen. Het doel is helder, de invulling (hoe) ligt voor een groot deel bij u als aanbieder.
Hoeveel (extra) deelnemers zullen er naar schatting instromen door de transformatie in dagbesteding?
Het is op voorhand niet in concrete aantallen aan te geven wat de (extra) instroom zal zijn per plek. Om tot een inschatting te komen van nieuwe instroom kan bijv. gekeken worden naar de huidige indicaties dagbesteding per gebied en/of kan afstemming gezocht worden met stichting WIJeindhoven over de door hun gesignaleerde behoefte in een gebied. Gedurende 2021 wordt gemonitord en gekeken waar evt. bijsturing nodig is. Stedelijk is de verwachting dat tot 70% van de inwoners die op dit moment een indicatie heeft voor dagbesteding kan uitstromen naar de basisdagbesteding.
Wat zijn de raakvlakken/verschillen met arbeidsmatige dagbesteding?
Het contract voor het bieden van arbeidsmatige dagbesteding (productcode 10A53) eindigt per 1 april 2022. Vanaf 1 januari 2022 maakt het bieden van arbeidsmatige dagbesteding onderdeel uit van de subsidieregeling ‘basisdagbesteding’. Dit betekent dat inwoners op de gesubsidieerde basisdagbesteding locaties terecht kunnen om stappen te zetten richting (vrijwilligers)werk. Dit als eerste stap in de 'participatieladder'. Hier kunnen ook verbinders van WIJeindhoven bij betrokken worden (Buurt in Bloei). Zodra een inwoner er aan toe is, kan hij/zij gebruik maken van de ingekochte re-integratietrajecten (activering + trajecten naar werk). Dit gebeurt via het participatiebedrijf.
Hoe verhoudt basisdagbesteding zich tot Maatschappelijke Opvang? (o.a. over de 24uursvoorziening/inloop)
Zoals in de toelichting bij de subsidieregeling omschreven, valt het bieden van een laagdrempelige ontmoetingsplek (inloop) voor dak- en thuislozen niet onder deze subsidieregeling. Dit aanbod wordt georganiseerd binnen de opdracht MO. Van de aanbieders van basisdagbesteding wordt verwacht dat zij de betreffende groep verwijzen naar de 24-uurs basisvoorziening MO. Indien dagbesteding de hoogst haalbare vorm van participatie blijkt te zijn na afloop van een MO maatwerktraject en de inwoner een eigen woonplaats heeft, kan hij/zij meedoen in de basisdagbesteding (of waar nodig de maatwerkvoorziening dagbesteding).
Hoe verhoudt herstelgericht werken en het Recovery College Eindhoven (RCE) zich tot basisdagbesteding?
Het werken aan persoonlijk herstel onder begeleiding van ervaringsdeskundigen zou als activiteit aangeboden kunnen worden binnen de basisdagbesteding. Wij kunnen ons voorstellen dat dit voor bepaalde inwoners een zeer zinvolle activiteit is. Het is van belang dat je goed onderbouwt waarom je kiest voor deze invulling op een bepaalde locatie. RCE start in 2022; dit is een laagdrempelige locatie die helemaal wordt vormgegeven door ervaringsdeskundigen. We zien dit als een specifieke basisdagbesteding-locatie met een eigen identiteit en werkwijze (zoals elke basisdagbesteding-locatie die heeft).
Is er een groep inwoners die qua ondersteuningsvraag en behoefte tussen basisdagbesteding en de maatwerkvoorziening dagbesteding valt? Is er een tussen-variant nodig?
Nee dat kan niet zo zijn. Zoals omschreven in de toelichting bij de subsidieregeling kan binnen de basisdagbesteding 'maatwerk' geboden worden. Dat wil zeggen dat je per inwoner kijkt wat er nodig is en de begeleiding daarop afstemt en inricht. Uitgangspunt en doel is dat inwoners zo lang het wenselijk en mogelijk is deel kunnen blijven nemen aan basisdagbesteding. Je richt die plekken dusdanig in, dat dat doel bereikt wordt en er geen inwoners tussen wal en schip vallen. Het concept basisdagbesteding biedt de ruimte om dit te doen.
Subsidieregeling basisdagbesteding aanvragen
Kan ik subsidie aanvragen voor meerdere jaren?
Er is voor gekozen om in de eerste ontwikkeljaren (’21 en ’22) van basisdagbesteding nog geen meerjarige subsidies te verstrekken omdat we gedurende het jaar nog verder moe(s)ten ontdekken wat er de komende jaren nodig is (qua aanbod, capaciteit etc.). Basisdagbesteding is nieuw voor iedereen, dus de noodzaak voor een meerjarige subsidie is nog lastig aan te tonen. Voor 2023 en verder onderzoeken we of meerjarige subsidieverlening tot de mogelijkheden behoort. Dat is wel ons streven.
Wat zijn de consequenties voor aanbieders van dagbesteding waar voornamelijk mensen deelnemen via een PGB?
De financieringsvorm PGB of ZIN bepaalt niet of iemand gebruik kan maken van basisdagbesteding of de maatwerkvoorziening. Op basis van de ondersteuningsbehoefte van de inwoner wordt bepaald wat voor hem/haar de juiste plek is en of dat te vinden is in de algemene voorziening basisdagbesteding (zonder indicatie). Is dat niet het geval, dan wordt er gekeken naar een indicatie (via PGB of ZIN). Het is aan de aanbieders om te bepalen of ze ervoor kiezen om een subsidieaanvraag te doen en daarmee mee vorm te geven aan de algemene voorziening basisdagbesteding in Eindhoven. Het uitgangspunt is dat Wmo dagbesteding (zoveel mogelijk) wordt omgevormd tot een gesubsidieerde algemene voorziening.
Mag de aanbieder van basisbesteding KPI’s bedenken?
Ja, het is aan de aanbieder om aan te geven hoe resultaten inzichtelijk gemaakt worden middels KPI's. We houden gedurende het jaar contact om bij te stellen waar nodig. In de toelichting bij de subsidieregeling geven we een aantal voorbeelden van KPI’s. In 2022 werken we samen met de huidige aanbieders van basisdagbesteding toe naar meer uniformiteit in de KPI’s.
Kunnen locaties buiten de stad Eindhoven ook aanspraak maken op deze subsidieregeling?
Dat sluiten we op voorhand niet uit, maar het uitgangspunt van de regeling is dat we basisdagbesteding gebiedsgericht vormgeven vanuit de 8 werkgebieden van WIJeindhoven. Met het diverse aanbod in de 8 werkgebieden beogen we zo tot een dekkend en passend aanbod te komen (qua geografische ligging én qua doelgroep) voor alle inwoners van Eindhoven.
Geldt er een eigen bijdrage voor de algemene voorziening basisdagbesteding?
Nee, binnen de gemeente Eindhoven vragen we geen eigen bijdrage (‘bijdrage in de kosten’) op grond van de Wmo (abonnementstarief) voor algemene voorzieningen zoals basisdagbesteding (artikel 4.9, zesde lid in de Verordening Sociaal Domein).
Een bijdrage van deelnemers voor eten en drinken of deelname aan bepaalde activiteiten (onkostenvergoeding) is geen eigen bijdrage in de zin van de Wmo en kan dus wel gevraagd worden door aanbieders van basisdagbesteding. Uitgangspunt hierbij is wel dat deze bijdragen niet drempelverhogend werken. Voorkom wel dat deelnemers aan basisdagbesteding meer zelf betalen dan deelnemers aan de maatwerkvoorziening dagbesteding. De aanbieder neemt dit in de begroting op.
Kan vervoer onderdeel uitmaken van de subsidieaanvraag?
Ja dat kan. Inwoners worden geacht zelf of met behulp van hun netwerk vorm te geven aan vervoer naar de locatie. Hierbij kan ook gekeken worden naar de mogelijkheid van collectief vraagafhankelijk vervoer (taxbus) of een andere bestaande vervoersvoorziening (zoals de Witte Raaf). Als dit voor (een deel van de) deelnemers geen passende optie is, kan je dit op voorhand onderbouwen en subsidie aanvragen voor het organiseren van vervoer. De organisatie van vervoer zou een activiteit op zich kunnen zijn.
Geldt er een minimaal aantal dagdelen voor het aanbieden van basisdagbesteding?
Ja; als je een subsidieaanvraag doet voor het bieden van basisdagbesteding, vragen we je om per locatie minimaal 2 dagdelen (van 3-4 uur) per week te bieden. Bij minder dagdelen zien wij dit niet als basisdagbesteding en een vervangend alternatief voor de geïndiceerde dagbesteding.
Hoe ziet de (jaarlijkse) monitoring van de subsidieafspraken eruit?
Naast vaste gesprekken met een contractmanager van de gemeente en een inhoudelijke en financiële verantwoording (halfjaarrapportage en jaarrapportage), worden alle gesubsidieerde aanbieders gevraagd een maandelijks monitoringsformat in te vullen over instroom, bezetting en uitstroom.
Waar kan ik terecht voor vragen over de subsidieregeling
Voor vragen over de subsidieregeling en jouw subsidie-afspraken met de gemeente neem je altijd contact op met jouw contractmanager.
Nog geen subsidie-relatie met de gemeente? Neem contact op met het subsidiebureau via subsidiebureau@eindhoven.nl.