Op deze pagina vind je informatie over de subsidieregeling Innovatie Beschermd wonen en hoe je subsidie kunt aanvragen. Lees voor meer informatie ook de toelichting op de subsidieregeling:
In welke gemeenten geldt de regeling?
Initiatieven in de volgende gemeenten kunnen in aanmerking komen voor subsidie: Best, Bergeijk, Bladel, Cranendonck, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel de Mierden, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Wie kan subsidie aanvragen en waarvoor?
Zowel rechtspersonen als natuurlijke personen kunnen een aanvraag indienen.
De subsidieregeling helpt de regio haar ambities te realiseren. Hierover lees je meer in de Regiovisie Beschermd wonen 2022-2026. Samengevat gaat het over:
- Creëren van de juiste condities en ondersteuning voor mensen met een psychische kwetsbaarheid op alle leefgebieden.
- Voorkomen van instroom in Beschermd wonen.
- Afschalen van ondersteuning Beschermd wonen naar lichtere vormen.
- Stimuleren van (duurzame) uitstroom van cliënten uit Beschermd wonen.
- Bijdragen aan een passende spreiding van voorzieningen in de regio.
- Bijdragen aan de uitstroom van cliënten naar de herkomstgemeente.
Aan welke voorwaarden moet je aanvraag voldoen?
Om in aanmerking te komen voor subsidie moet je activiteit in één of meerdere gemeenten in de regio worden uitgevoerd. Ook moet je als aanvrager en uitvoerder aantoonbaar deskundig zijn, lokaal goed bekend zijn en samenwerkingspartner zijn in een netwerk.
Informatie over alle voorwaarden vind je in de subsidieregeling op overheid.nl.
Wanneer kan ik subsidie aanvragen?
We werken met 3 beslisrondes per jaar. Je kunt vóór 1 januari, 1 mei of 1 oktober een aanvraag indienen.
Jouw aanvraag moet compleet zijn en vóór een van de bovengenoemde datums ontvangen zijn. Dan nemen we je aanvraag in behandeling. Is dat niet het geval, dan krijg je de kans om deze aan te vullen en beoordelen we jouw aanvraag in de eerstvolgende periode.
Hoe ga ik te werk?
Start met het invullen van het contactformulier met daarin een beknopte projectbeschrijving met de activiteit, de gemeente(n) waar de activiteit plaatsvindt, de relevantie en een inschatting van het budget. We maken dan een afspraak met je om je projectbeschrijving te bespreken. Zo weet je al snel of jouw initiatief past in de subsidieregeling.
Na dit gesprek kun je je subsidieaanvraag invullen in het online subsidieportaal (rode knop rechtsboven). Je wordt dan automatisch doorgeleid naar de inlogpagina. Vraag je subsidie aan namens een organisatie die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Dan log je in met eHerkenning. Vraag je als particulier de subsidie aan dan log je in met je eigen DigiD.
In jouw aanvraag geef je alle informatie over het plan en op welke manier dit in de regio bijdraagt aan de beweging van Beschermd wonen naar een Beschermd Thuis. Je benoemt hier je samenwerkingspartners, de planning en de financiële toelichting op je subsidieaanvraag.
Uiterlijk 8 weken na 1 januari, 1 mei of 1 oktober ontvang je het besluit op je aanvraag.
Als extra check: in de toelichting van de subsidieregeling vind je de criteria op basis waarvan de beoordelingscommissie alle subsidieaanvragen beoordeelt:
Kan ik bezwaar maken tegen een afwijzing?
Als we jouw aanvraag voor subsidie (deels) afwijzen dan kun je daartegen schriftelijk bezwaar maken. Dat kan tot 6 weken na de verzenddatum van het subsidiebesluit.
Zet in het bezwaarschrift in ieder geval:
- je naam en adres
- de datum waarop je het bezwaar schrijft
- het dossiernummer/beschikkingsnummer van besluit waartegen je bezwaar maakt
- de reden van je bezwaar
- je handtekening.
Stuur het bezwaar naar:
College van burgemeester en wethouders
Gemeente Eindhoven
Postbus 90150
5600 RB Eindhoven
Afgeven op het Inwonersplein kan natuurlijk ook.
Ik heb nog vragen. Met wie kan ik contact opnemen?
Heb je vragen over je aanvraag en de procedure?
Laat het ons weten via het contactformulier. We helpen je graag.