Wat is de Wet open overheid?
De Wet open overheid (Woo) is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het doel van de wet is dat de overheid toegankelijker wordt. Een belangrijke verandering ten opzichte van de Wob is dat de gemeente op termijn nog veel meer informatie zelf gaat aanbieden dan nu het geval is. Gemeenten krijgen van de landelijke overheid de tijd om dit goed te regelen, zodat documenten goed vindbaar en toegankelijk zijn.
Waarover kan ik een Woo-verzoek indienen?
Iedereen mag een Woo-verzoek indienen. Het verzoek moet wel gaan over publieke informatie. Dat wil zeggen, het moet gaan over een onderwerp van het beleid van de gemeente, inclusief de voorbereiding of de uitvoering daarvan. De informatie moet bij de gemeente aanwezig zijn en zijn opgenomen in documenten. Dat kunnen papieren stukken zijn maar ook bijvoorbeeld geluidsbanden, foto’s, films, e-mails of berichten via sociale media zoals Whatsapp.
Je Woo-verzoek moet gaan over iets wat nog niet openbaar is. Een Woo-verzoek heb je namelijk niet nodig voor het opvragen van documenten die al openbaar zijn. Hieronder volgen voorbeelden. Op termijn gaat de gemeente nog meer informatie zelf publiceren.
- vergunningen;
- belastingen;
- bestemmingsplannen;
- bodeminformatie;
- raadsstukken, collegebesluiten en door het college aan de gemeenteraad of commissie gestuurde stukken. Deze zijn te vinden in het raadsinformatiesysteem;
- beleid en regelgeving. Ga hiervoor naar www.overheid.nl;
- declaraties en dienstreizen van het bestuur;
- informatie over perceelgrenzen, woningwaardes, akten en eigendomsgegevens van woningen en gebouwen. Deze informatie is te verkrijgen bij het Kadaster;
- informatie over bedrijven. Hiervoor kun je terecht bij de Kamer van Koophandel;
Wil je inzage in jouw bezwaar- of beroepsdossier. Heb je bezwaar ingediend, mail dan naar bezwaarenberoep@eindhoven.nl om de stukken op te vragen. Heb je beroep aangetekend, dan kun je de stukken opvragen bij de betreffende rechtbank.
Een Woo-verzoek gaat over het openbaar maken van informatie, en niet over de beslissing op een aanvraag die je hebt ingediend. Heb je een aanvraag ingediend waarover wij een besluit moeten nemen, en hebben wij niet binnen de wettelijke termijn gereageerd? Dien dan een Ingebrekestelling Wet Dwangsom in.
De Woo is ook niet bedoeld voor algemene vragen. Heb je een vraag, bel dan met ons klantcontactcentrum (telefoon 14040) of vul het algemene contactformulier in.
Hoe dien ik een Woo-verzoek in?
Dien je Woo-verzoek op een van onderstaande manieren in:
Digitaal
Je kunt je Woo-verzoek indienen via het digitaal formulier. Gaat je verzoek over documenten die over jou als persoon gaan? Dan vragen we je je om in te loggen via DigiD. Heb je geen DigiD? Wij nemen dan contact met je op om een afspraak te maken. We vragen je dan je identiteitsbewijs mee te nemen. Zo zijn we er zeker van dat de opgevraagde documenten bij de juiste persoon terechtkomen.
Gaat je verzoek niet over jou als persoon? Dan hoef je niet perse in te loggen met een DigiD. Dat mag wel.
Schriftelijk
Je kunt je Woo-verzoek ook schriftelijk indienen. Je kunt het Woo-verzoek richten aan het bestuursorgaan van de gemeente Eindhoven. Meestal is dat het college van burgemeester en wethouders (Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Je hoeft daarbij niet uit te leggen waarom je om de informatie vraagt of welke documenten je exact wilt hebben (maar dat mag natuurlijk wel). In je verzoek moet staan:
- dat het om een Woo-verzoek gaat en dat je openbaarheid van stukken wilt;
- over welk onderwerp je informatie wilt ontvangen
- hoe je deze wilt ontvangen (bij voorbeeld per e-mail, per post of inzien bij de gemeente);
- je contactgegevens;
- denk aan het ondertekenen van je brief met je handtekening.
Wil je documenten opvragen die gaan over jou als persoon en heb je geen DigiD? Dan nemen wij contact met je op om een afspraak te maken. We vragen je dan je identiteitsbewijs mee te nemen. Zo zijn we er zeker van dat de opgevraagde documenten bij de juiste persoon terechtkomen.
Mocht de gevraagde informatie niet van ons zijn maar thuishoren bij een ander bestuursorgaan/een andere (overheids)instantie die onder de Woo valt), dan sturen we jouw verzoek door aan dat bestuursorgaan. We sturen je daar dan een bericht over.
Hoe lang duurt het voordat ik bericht krijg?
We nemen binnen 4 weken na ontvangst van jouw verzoek een beslissing. De termijn kunnen we eventueel met 2 weken verlengen. Als je verzoek heel omvangrijk is nemen we contact op om te overleggen over de afhandeltermijn. Als we positief op je Woo-verzoek beslissen, krijg je de informatie toegestuurd. Soms is er een reden om gevraagde informatie niet of maar gedeeltelijk toe te sturen. Bijvoorbeeld als het geheime informatie is volgens een andere wet of als er persoonsgegevens in staan van iemand anders.
Als er naar verwachting ook andere personen betrokken zijn bij het Woo-verzoek, dan gelden er andere termijnen. Daar krijg je dan schriftelijk bericht van.
Moet ik iets betalen voor een Woo-verzoek?
Er zijn geen kosten verbonden aan het indienen van een Woo-verzoek. Wel kunnen er bijvoorbeeld kosten in rekening gebracht worden voor het maken van kopieën. Je krijgt hier van te voren bericht over.
Waar vind ik afgehandelde Woo-verzoeken?
Ik heb vragen, kan ik contact opnemen?
De gemeente heeft een informatiecontactpersoon. Die kan je verder helpen als je op zoek bent naar informatie. Bij eenvoudige vragen kan dat ook zonder een Woo-verzoek en hoef je minder lang te wachten op informatie. De informatiecontactpersoon kun je bereiken via het contactformulier Wet Open Overheid.
Waar vind ik meer informatie over de Woo?
Meer algemene informatie over de Woo vind je op de website van rijksoverheid.