Afvaldiensten
Worden de afvalcontainers in de Kornoeljelaan na de herinrichting weer voor de deur opgehaald?
In het herinrichtingsontwerp is rekening gehouden met de vuilniswagen. De bochten en de weg zijn hiervoor breed genoeg. Dit inrichtingsontwerp is met Afvalstoffendienst Cure afgestemd. Zij hebben in de toekomst de mogelijkheid om de Kornoeljelaan weer aan de route van de vuilniswagen toe te voegen.
Waar moet ik mijn afvalcontainer plaatsen in de nieuwe situatie?
Je kunt jouw afvalcontainer op het trottoir plaatsen, direct aan de rand van de rijbaan. Ook zijn er containeropstellocaties toegevoegd aan het ontwerp op de onderstaande 4 locaties.
- voor kinderopvang de Wonderboom ter hoogte van de Cydonialaan,
- bij de aansluiting Gentiaanweg – Nigellapad
- bij de aansluiting Gentiaanweg – Cydonialaan
- op de hoek Cydonialaan – Kornoeljelaan
In de Kornoeljelaan worden geen aparte containeropstellocaties aangelegd. Hier is tussen de parkeerplaatsen opstelruimte voor de afvalcontainers.
Komen er ondergrondse containers voor oud papier?
Nee, het beleid van de gemeente is dat woningen een mini papiercontainer krijgen. Ondergrondse papiercontainers worden alleen bij hoogbouw ingezet.
Parkeren
Hoeveel parkeerplaatsen komen er in de nieuwe situatie?
We hebben een parkeeronderzoek uitgevoerd in de wijk om de parkeerdrukte te bepalen. Hieruit blijkt dat op de drukste momenten, maximaal 92 van de 122 parkeerplaatsen bezet zijn. Daarom hebben wij besloten om het aantal parkeerplaatsen terug te brengen naar 103. Zo ontstaat er meer ruimte voor het vergroenen van de wijk.
Waarom komen er minder parkeervakken dan in de huidige situatie?
Dat is om twee redenen. De eerste is dat in het nieuwe ontwerp meer ruimte wordt gemaakt voor groen. Hiermee geven we invulling aan de ambities van de gemeente Eindhoven, zoals vastgelegd in het Bestuursakkoord Eindhoven 2022-2024. Ten tweede blijkt uit parkeertellingen dat de parkeerplekken niet allemaal bezet zijn tijdens de drukste momenten van de week. Dit betekent dat minder parkeerplekken op wijkniveau volstaan.
Komen er in de Mimosalaan evenveel parkeerplaatsen terug als in de huidige situatie?
Nee, het aantal parkeervakken in de Mimosalaan wordt teruggebracht van 14 naar 11. Om de bomen een betere toekomst te geven, wordt rondom de stam van de bomen een groter groenvak gemaakt. Zo krijgt de boom meer water en wordt bestrating minder omhoog gedrukt door de boomwortels. Door deze grotere groenvakken is er minder ruimte voor parkeren in de Mimosalaan. Uit de parkeertelling blijkt dat er in de wijk voldoende parkeerplekken zijn en dat het mogelijk is om de parkeervraag op te vangen.
Kunnen er extra parkeervakken bij komen op de hoek Mimosalaan – Cydonialaan?
Nee, vanuit verkeersveiligheid is dat niet gewenst. De parkeervakken zouden direct aan de kruising grenzen. Dit zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties bij het uitrijden van de parkeervakken.
In de Don Boscokerk worden 17 nieuwe appartementen in gebruik genomen. Is er bij de parkeertelling rekening gehouden met de auto’s van de nieuwe bewoners?
Bij de afgifte van de bouwvergunning is vastgesteld dat het aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte, in combinatie met inzet van deelauto's toereikend is om te voorzien in de parkeerbehoefte van de appartementen. Na herinrichting blijven er voldoende parkeerplekken over (103).
Rondom schooltijden zijn er te weinig parkeermogelijkheden in de wijk. Wordt hier iets aan gedaan?
Nee, het is niet mogelijk en wenselijk om deze piekvraag naar parkeerplaatsen op te vangen. Daarnaast wordt een deel van de overlast veroorzaakt door ouders die hun auto parkeren op locaties waar dat niet is toegestaan. In overleg met school kijken we hoe we ouders kunnen stimuleren tot ander parkeergedrag.
Wordt het Mimosaplein opnieuw ingericht met meer parkeervakken?
Nee, het Mimosaplein is recent vernieuwd. Dit parkeerterrein is geen onderdeel van het project.
De parkeervakken in de Kornoeljelaan aan de even zijde liggen dicht bij de woningen. Kan dit aangepast worden met meer groen?
Ja. Het ontwerp is aangepast zodat de parkeervakken afgewisseld worden met groenvakken. Het aantal parkeerplaatsen in de nieuwe situatie blijft daardoor in deze straat gelijk aan de bestaande situatie. In de afbeelding hiernaast zie je de nieuwe verdeling van de parkeervakken en groenvakken in de Kornoeljelaan
Groenvoorziening
Blijven de bomen in het projectgebied staan?
Ja. Ons uitgangspunt is om zoveel mogelijk bomen te behouden. Dit is echter niet altijd mogelijk vanwege beperkte ruimte of de conditie van de boom.
Om de conditie van de bomen te bepalen, hebben we onderzoek gedaan naar de vitaliteit en levensverwachting van de bomen. Hieruit bleek dat twee bomen ziek zijn en daarom verwijderd moeten worden. Een derde boom kunnen we niet behouden vanwege de rioolwerkzaamheden. De locaties van deze drie bomen zijn:
- Hoek aansluiting Leenderweg - Heideveldstraat (kap i.v.m. rioolwerkzaamheden)
- Nabij aansluiting Mimosalaan - Cydonialaan, ter hoogte van Mimosalaan 89 (ziek)
- Hoek Prunellapad - Cydonialaan, ter hoogte van de huidige drempel (ziek)
Voor de eerste twee bomen wordt een kapvergunning aangevraagd. Voor de boom op de hoek Prunellapad / Cydonialaan niet, omdat de levensverwachting van deze boom minder dan vijf jaar is.
De kap van deze bomen compenseren we ruimschoots door het planten van twaalf nieuwe bomen in het projectgebied. Negen in de Kornoeljelaan, één in het Nigellapad, één op de hoek Prunellapad - Cydonialaan en één aan de voorzijde van basisschool De Regenboog.
Om de bomen een betere toekomst te geven, wordt rondom de stam van de bomen een groter groenvak gemaakt. Zo krijgt de boom meer water en wordt bestrating minder omhoog gedrukt door de boomwortels.
Waarom komt er zoveel groen bij?
Groen is essentieel om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen. In het Bestuursakkoord Eindhoven 2022-2024 is vergroenen van de leefomgeving benoemd als speerpunt bij de (her)inrichting van de stad. De ambitie is om minimaal 10% van het projectgebied groener te maken en daarom gaan wij circa 1.700 m2 groen toevoegen. Groen zorgt ervoor dat er meer ruimte is voor het opvangen van regenwater en het biedt verkoeling als temperaturen hoog oplopen.
De boom op de hoek Mimosalaan – Cydonialaan wordt gekapt. Wordt hier een nieuwe boom aangeplant?
Nee, op deze locatie wordt geen nieuwe boom geplant omdat deze te weinig groeiruimte heeft door bestaande bomen aan de Cydonialaan. Wel plaatsen we extra heesters om een groene omgeving te behouden.
De boom op de hoek Kornoeljelaan – Cydonialaan heeft schimmel op zijn wortels en er zijn twee takken afgebroken. Wordt deze boom gekapt?
Deze monumentale boom is geïnspecteerd door een boomdeskundige en is, ondanks wat wortelschade op maaiveld en afgestorven takken, nog vitaal. De boom blijft daarom staan. Het onderhoud aan deze boom wordt meegenomen in het regulier boombeheer, waarbij eventuele afgestorven takken worden verwijderd.
In de haag tegenover Gentiaanweg 4 staat een boom die dood is. Kan deze vervangen worden?
Deze boom is particulier eigendom. De boom wordt niet vervangen in het kader van dit project. Wij zullen het verzoek doorgeven aan de eigenaar.
Hoe groot worden de nieuwe bomen in de Kornoeljelaan?
We planten gele Kornoeljes. Deze boom wordt 5 á 6 meter hoog. Hierdoor is er geen schaduwwerking op de zonnepanelen van de woningen.
Kunnen er meer bomen toegevoegd worden aan het ontwerp van de Kornoeljelaan?
Ja, het aantal bomen in het ontwerp is aangepast. Eerder waren er 5 nieuwe bomen gepland, nu zijn dat er 9.
Op de hoek Mimosalaan – Mimosaplein is recent een nieuwe boom geplant. Krijgt deze boom meer groeiruimte in het nieuwe ontwerp?
Ja, in het nieuwe ontwerp is er meer ruimte tussen de boom en de rijbaan. Ook wordt het groenvak rondom de boom groter. Hierdoor krijgt de boom een betere toekomst.
Verkeer
De Mimosalaan is nu erg smal voor auto’s om te passeren, waardoor regelmatig autospiegels beschadigen. Wordt deze weg breder?
Ja, de rijbaan wordt van 4,50 meter in de huidige situatie naar 4,80 meter verbreed. De bocht Mimosalaan – Mimosaplein wordt ook breder door het toepassen van een haakse hoek bij de aansluiting met de Kornoeljelaan.
Hoe wordt sluipverkeer en hard rijden tegengegaan in de Mimosalaan?
De oorzaak van het sluipverkeer wordt niet weggenomen met dit herinrichtingsproject. Wel wordt een extra drempel en een wegversmalling aangelegd om het verkeer te remmen. Het asfalt wordt vervangen door klinkers, waardoor de inrichting van de straten beter aansluit op het woongebied. De verwachting is dat deze klinkers een positief effect hebben op de snelheid van het verkeer.
Waarom is gekozen voor een woonerf in de Kornoeljelaan?
Om op deze manier invulling te geven aan de groenambities van de gemeente Eindhoven met behoud van het aantal parkeerplaatsen. Aangezien de ruimte hier beperkt is, biedt een woonerf als voordeel dat de snelheid van het verkeer lager is. Dit heeft een positief effect op de verkeersveiligheid en leefbaarheid in deze straat.
Waarom is de bestrating in de Kornoeljelaan overal hetzelfde? Kunnen andere tegels toegepast worden voor het trottoir?
Binnen een woonerf is sprake van een gedeeld gebruik van de openbare ruimte, zowel door auto's, fietsers als voetgangers. Daarom is het belangrijk om overal dezelfde verharding aan te leggen. Wel zullen we voor de herkenbaarheid de loopstrook aanduiden met een ander bestratingspatroon.
Waarom geldt het eenrichtingsverkeer op de Kornoeljelaan tot aan de hoek, in plaats van tot het einde, bij de aansluiting met de Mimosalaan?
Door de eenrichtingsweg tot aan de hoek in te richten, is een deel van de parkeerplaatsen bereikbaar voor de parkeervraag rond schooltijden. Deze parkeerplaatsen liggen in de directe nabijheid van de school. Hiermee voorkomen we dat ouders van schoolgaande kinderen door de gehele Kornoeljelaan rijden om hier te parkeren.
Kunnen in de Kornoeljelaan, nabij de Don Boscokerk, duidelijke trottoirs worden aangelegd? In het herinrichtingsplan moeten voetgangers achter terugrijdende auto’s doorlopen.
Deze locatie wordt als woonerf ingericht. Hierbij delen auto’s, fietsers en voetgangers gezamenlijk de openbare ruimte. Deze worden niet van elkaar gescheiden. Het aanleggen van een apart trottoir past niet bij de inrichting van een woonerf. Wel wordt een loopstrook aangeduid door de verharding in een ander bestratingspatroon uit te voeren. Daardoor is de loopstrook herkenbaar.
Kunnen er in de Gentiaanweg extra voetgangersdoorgangen in de haag komen?
Nee, de haag is particulier eigendom. In het kader van dit project wordt deze haag niet aangepast. De twee voetgangersdoorsteken ter hoogte van het Nigellapad en de Cydonialaan blijven. In de huidige situatie ligt een voetpad langs de haag, waardoor voetgangers eenvoudig door de haag steken. In de nieuwe situatie liggen parkeervakken direct grenzend aan de haag in plaats van een voetpad. Hierdoor wordt het minder logisch om door de haag te lopen.
Overlast
Op diverse locaties in de wijk is overlast door criminaliteit. Onder andere op het parkeerterrein van het winkelcentrum en op de bankjes nabij het Mimosaplein. Kan hier wat aan gedaan worden?
Deze signalen worden besproken met de wijkagent. Daarnaast verzoeken wij bewoners om overlast van drugs, diefstal en dergelijke (anoniem) te melden via de Buitenbeter App, via de website van de gemeente als ‘melding openbare ruimte’ of via 14040. Zo kunnen gemeente en politie beter zicht krijgen op wat er leeft in de wijk en daar maatregelen op nemen.
Worden de bankjes op de hoek Mimosalaan – Kornoeljelaan verwijderd, zodat de overlast van zwervers en criminaliteit wordt verminderd?
Nee, want deze bankjes hebben ook een functie voor het verblijven van buurtbewoners in de openbare ruimte. Als wij deze bankjes weghalen dan zal deze overlast zich wellicht verplaatsen. Wij verzoeken om overlast dan ook te melden via de Buitenbeter App, via de website van de gemeente als ‘melding openbare ruimte’ of via 14040. Zo kunnen gemeente en politie waar nodig hierop acteren.
Er ligt veel hondenpoep in de plantsoenen, kan hier iets aan gedaan worden? Kan er een hondenuitlaatplek ingericht worden?
Nee, het beleid van de gemeente is dat er geen hondenuitlaatplekken of -toiletten aangelegd worden. De verantwoordelijkheid voor het opruimen van de hondenpoep ligt bij de hondeneigenaren.