- Emissievrije deelauto vergunning voor bedrijven zonder vaste parkeerplek (free-floating en zone-floating).
- Deelauto vergunning voor bedrijven met vaste parkeerplek (standplaatsgebonden).
Emissievrije deelauto vergunning voor bedrijven zonder vaste parkeerplek
Kosten per maand: €7,50
Kosten per jaar: €90,-
- Deze vergunning wordt op naam of kenteken gesteld. Bestemd voor een eigenaar van een emissievrij motorvoertuig dat bestemd is voor autodelen. Deze vergunning is geldig in alle betaald parkeergebieden waar vergunningen worden uitgegeven.
- Op dit moment wordt deze vergunning enkel verleend op basis van experiment. Het experiment is bedoeld om ervaring op te doen en bij een evaluatie eventueel de voorwaarden bij te stellen. De aanbieder van de deelauto dient per maand inzicht te geven in het gebruik van de deelauto op een gemeenschappelijk overeen te komen wijze.
- Er kunnen maximaal 5 aanbieders aanspraak maken op deze vergunning.
- Deze vergunning wordt enkel verleend aan een door de sector Ruimtelijk Beleid & Ontwikkeling, Verkeer en Milieu en Duurzaamheid goedgekeurd deelautobedrijf dat één of meerdere emissievrije deelauto’s exploiteert zonder dat deze emissievrije deelauto een vaste parkeerplaats heeft in de openbare ruimte.
- Neem voor meer informatie over de voorwaarden en het aanvragen van een vergunning contact op met deelvervoer@eindhoven.nl.
Deelauto vergunning voor bedrijven met vaste parkeerplek
Kosten per maand: €8,50
Kosten per jaar: €102,-
- Deze vergunning wordt op naam of kenteken gesteld. Bestemd voor een eigenaar of houder van een motorvoertuig dat bestemd is voor autodelen, waarmee op een specifiek aangewezen deelauto parkeerplek geparkeerd mag worden.
- De locatie voor de deelautoplek wordt in samenspraak met de gemeente bepaald. Stuur een aanvraag voor specifieke deelautoplekken naar deelvervoer@eindhoven.nl.
- Deze plekken worden getoetst door de disciplines mobiliteit, parkeren, de gebiedscoördinator, laadinfra en stadsbeheer. Hierbij wordt onder andere gelet op de inpassing in de wijk, zichtbaarheid, bereikbaarheid en sociale situatie. Zodra er een akkoord is over de plek, wordt deze opgenomen in het eerstvolgende Aanwijsbesluit Parkeren (twee keer per jaar vastgesteld).
- Een hoge parkeerdruk is geen argument om een deelauto niet te plaatsen. De verwachting is dat een deelauto op termijn zorgt voor een lagere parkeerdruk. Enerzijds gebeurt dit doordat bewoners hun auto weg doen, en anderzijds omdat bewoners geen (tweede) auto kopen.
- Houd er rekening mee dat de kosten voor de benodigde inrichtingsmaatregelen van de deelautoplek (bebording E08r + onderbord ‘uitsluitend deelautobedrijf X’) voor de rekening van de aanvrager zijn.
- De aanbieder van de deelauto dient per kwartaal inzicht te geven in het gebruik van de deelauto op een gemeenschappelijk overeen te komen wijze. Als na een aanloopperiode het gebruik achter blijft kan de gemeente in overleg met de aanbieder verplichten de deelauto te verplaatsen of verwijderen.
- De deelauto moet door eenieder gebruikt kunnen worden.
- Deelauto’s moeten vanaf 2025 elektrisch zijn, er dient daarom rekening te worden gehouden met plaatsing van een laadpaal.
- Gemeente Eindhoven doet mee aan de regionale concessie voor het plaatsen van nieuwe laadpalen. Vattenfall zorgt voor de plaatsing van laadpalen bij deelauto’s in de openbare ruimte.
- Neem voor meer informatie over de voorwaarden en het aanvragen van een vergunning of laadpaal voor een deelauto contact op met deelvervoer@eindhoven.nl.
Het stimuleren van deelauto’s is onderdeel van het vastgestelde Masterplan Mobiliteit.