Waarom wordt er onderhoud gepleegd aan de ’s Gravesandestraat?
Nadat enkele jaren geleden de Anthony van Leeuwenhoeklaan is gerenoveerd en vorig jaar de Lijmbeekstraat, krijgt in 2024 ook de ‘s Gravesandestraat een onderhoudsbeurt. Aanleiding voor het project is dat de bestrating er slecht bij ligt en aan onderhoud toe is.
Hoe gaat de ’s Gravesandestraat eruit zien?
Projectgebied
Op de afbeelding zie je een weergave van het projectgebied. Het project gaat om de hele ‘s Gravesandestraat, inclusief een stukje van de Johannes van der Waalsweg, om de verdieping in het wegdek daar te herstellen. Het trottoir en de parkeerplaatsen aan de noordzijde van de rijbaan, tussen de Leeghwaterstraat en de Pieter Calandstraat, vallen buiten het projectgebied. Dit gedeelte is namelijk enkele jaren geleden al vernieuwd bij oplevering van de nieuwbouwwoningen.
Bij het stukje Johannes van der Waalsweg gaat het alleen om het herstellen van de verdieping. Ook een ander deel van deze weg komt in aanmerking om in het onderhoudsprogramma opgenomen te worden. Op dit moment wordt onderzocht welke maatregelen in het kader van onderhoud getroffen moeten worden en vindt integrale afstemming plaats om te bepalen of er ook nog andere werkzaamheden meegenomen moeten worden. Op basis van de omvang van de maatregelen en de ontwikkelingen in de omgeving kijken we wanneer de werkzaamheden kunnen worden ingepland. Zodra hier meer over bekend is, informeren we de buurt hierover.
Ontwerp
Er verandert weinig aan de indeling van de straat. Het blijft een rustige 30 kilometer per uur straat, waar verkeer van rechts voorrang heeft. In de straat komen enkele snelheidsremmers in de vorm van een drempel of plateau. Aan beide zijdes blijft een stoep. Tussen de stoep en de rijbaan komen parkeervakken. De bomen ten slotte zijn onderzocht en kunnen allemaal blijven staan.
Aanpassing bij ’s Gravesandestraat 2 - 80
Een verandering ten opzichte van de huidige situatie komt bij de ‘s Gravesandestraat ter hoogte van huisnummer 2 tot 80. Bij deze woningen van Woonbedrijf, tussen de Pieter Calandstraat en de Johannes van der Waalsweg, is de huidige situatie niet optimaal. De stoep tussen de schuine parkeervakken en de woningen is erg smal en hier staan vaak veel fietsen geparkeerd. Door de beperkte ruimte zorgt het fietsparkeren voor een rommelig straatbeeld en voor een matige toegankelijkheid. Dit willen we verbeteren door het deelgebied net iets anders in te richten.
- Fietsparkeerplekken
Om de toegankelijkheid te verbeteren, willen we de ruimte tussen de parkeervakken en het trottoir wat vergroten. Om een beetje extra ruimte te creëren, worden de parkeervakken met een andere schuinte aangelegd; minder haaks dan in de huidige situatie. Dit is ook nodig omdat de bomen iets meer ruimte moeten krijgen. Achter de bomen komen fietsnietjes waar fietsen geparkeerd kunnen worden. Met deze inrichting willen we het doorgaande trottoir vrijhouden van fietsen. Naast het fietsparkeren bij de bomen komen er bij de ondergrondse container in de Pieter Calandstraat nog 18 fietsparkeerplaatsen extra bij.
- Parkeerplaatsen
In de huidige situatie passen tussen de bomen praktisch gezien vier auto’s. Omdat de bomen wat meer ruimte moeten krijgen en het trottoir wat breder moet worden, passen er tussen de bomen straks maar drie parkeerplaatsen. Het verbeteren van de toegankelijkheid en het fietsparkeren kost namelijk enkele parkeerplaatsen. Daarom voegen we naast de meest rechter- en de meest linker boom een parkeervak toe. Deze liggen er in de huidige situatie niet.
Bomen
Alle bestaande bomen zijn onderzocht. De kwaliteit blijkt in orde en de bomen hebben voldoende toekomstverwachting. Alle bomen kunnen dus blijven staan. Om de bomen duurzaam te behouden hebben we een aantal maatregelen genomen. Zo is het nodig om het boomvak, waar mogelijk, wat groter te maken. In de huidige situatie ligt de verharding vaak dicht tegen de boom. Door wortelgroei kan de verharding meestal niet op dezelfde plek terug worden gelegd. Ook is de boom gebaat bij wat meer ruimte. Daarom worden de boomvakken wat groter gemaakt. Om toekomstige wortelopdruk te voorkomen en te zorgen dat de boom op een goede manier kan groeien, brengen we rondom de bomen speciale bomengrond aan.
Groenvakken
We leggen een aantal nieuwe groenvakken aan. In deze vakken planten we alleen laag groen aan. Er worden geen nieuwe bomen aangeplant. Met name op het brede trottoir tussen de Lijmbeekstraat en de Anthony van Leeuwenhoeklaan is tussen de parkeervakken en woningen van Woonbedrijf ruimte voor nieuwe groenvakken. Het soort beplanting dat er komt sluit aan op de beplanting die onlangs ook in de Lijmbeekstraat is aangeplant en komende lente zichtbaar gaat worden. Bij oplevering van de openbare ruimte rondom de nieuwbouwwoningen met huisnummer 82 tot 106 was een aantal groenvakken niet aangeplant. Vanuit dit project worden deze vakken gevuld met nieuwe beplanting.
Riool
Het bestaande riool is nog in orde en kan blijven liggen. Wel worden de kolken en huisaansluitingen vervangen.
Verlichting
De verlichting is nog in orde en hoeft niet vervangen te worden. Wel worden enkele lichtmasten verplaatst.
Het volledige ontwerp voor de ’s Gravesandestraat vind je hieronder.
-
Definitief ontwerp 's Gravesandestraat (597.13 KB)
Hoe ziet de planning eruit?
De werkzaamheden starten eind maart of begin april 2024. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd. Dat betekent dat we steeds een klein stukje van de straat aanpakken. Hiermee beperken we de overlast. Op onderstaande bijlage kun je de tekening van de fasering bekijken. We werken in drie fases waarbij we beginnen aan de kant van de Anthony van Leeuwenhoeklaan en zo richting de Johannes van der Waalsweg werken. Het herstelwerk aan de Johannes van der Waalsweg wordt als laatste gedaan. Tijdens de werkzaamheden aan de ’s Gravesandestraat in de drie fases, blijft de Johannes van der Waalsweg zelf open. De werkzaamheden duren tot medio oktober 2024.
Tijdens de werkzaamheden blijven de woningen bereikbaar via loopschotten. Voordat de werkzaamheden starten, ontvangen bewoners van de ‘s Gravesandestraat een brief met meer informatie en praktische zaken, zoals het aanbieden van afval.
Waar vind ik meer informatie?
Heb je vragen over het ontwerp? Neem contact op met J. Vinken, projectleider Openbare Ruimte, e-mail j.p.j.vinken@eindhoven.nl. Bij vragen over de werkzaamheden en bereikbaarheid, neem dan contact op met T. Hermans, uitvoeringscoördinator, e-mail t.hermans@eindhoven.nl.
Verdere informatie over dit project vind je in de documenten hieronder:
-
Tekening fasering 's Gravesandestraat (1.02 MB)
-
Wijkinfo 's Gravesandestraat (94.33 KB)
-
Definitief ontwerp 's Gravesandestraat (597.13 KB)