Wat betekent de zero-emissiezone voor mijn voertuig(en)?
Waarom is een zero-emissiezone nodig?
Het klimaatakkoord van Parijs vraagt van iedereen een bijdrage. Zo zorgen we samen voor minder CO₂-uitstoot. De gemeente Eindhoven werkt bijvoorbeeld aan het verduurzamen van vastgoed en het opwekken van duurzame energie. Op veel terreinen gaat het met de CO₂-uitstoot de goede kant op.
Helaas geldt dat niet voor het verkeer in onze stad. Uit de klimaatmonitor blijkt dat de uitstoot door het vele verkeer in onze stad juist toeneemt. We hebben onderzoek laten doen naar wat de beste manier is om voor een echte omslag te zorgen. Uit het onderzoek (CE Delft, 2017 en 2023) blijkt dat een zero-emissiezone de effectiefste manier is om CO₂ daadwerkelijk te verminderen in het verkeer. Daarnaast heeft Eindhoven de ambitie om de luchtkwaliteit flink te verbeteren. Een zero-emissiezone zorgt (samen met andere mobiliteitsmaatregelen) dat we deze knelpunten fors kunnen verminderen. Zeker omdat de meeste van deze knelpunten binnen de Ring liggen.
-
Samenvatting Raadsbesluit zero-emissie (387.73 KB)
Wat houdt het raadsbesluit in voor het stappenplan?
De gemeenteraad heeft besloten om in drie ‘tussenstappen’ op weg te gaan naar een zero-emissiezone in 2030. De beslissing om de zero-emissiezone in 2030 in te voeren nemen we nu nog niet. Dat is met de huidige landelijke wetgeving nog niet mogelijk. Met de ‘tussenstappen’ tot 2025 volgen we het landelijke beleid.
Wat is de planning van het stappenplan?
Stappen tot nu toe
- In 2022 is de toegang tot de milieuzone verder aangescherpt. De milieuzone is alleen nog toegankelijk voor vrachtauto’s, touringcars en bussen vanaf emissieklasse 6.
- Sinds 1 april 2022 controleren we binnen de Ring in de gehele milieuzone (bedrijventerrein De Kade valt tot 1 januari 2025 buiten de milieuzone). We kunnen je bekeuren, als je vrachtwagen of touringcar niet aan de voorwaarden voldoet óf als je geen ontheffing of vrijstelling hebt.
2025
- Aanscherping van de toegangseisen van de milieuzone: dieselpersonenauto’s vanaf emissieklasse 5 zijn welkom.
- Invoering van een zero-emissiezone voor vrachtauto’s, bestelauto’s (zakelijk gebruik) en bussen (mogelijk na 2027).
- Uitbreiding van zones, inclusief De Kade.
- Alle vormen van deelmobiliteit zero-emissie in de gehele stad.
- Nieuwe bestel- of vrachtwagens die ná 2025 op kenteken worden gezet, moeten zero-emissie rijden om de zero-emissiezone in te mogen. Eigenaren van een bestelauto of vrachtauto op fossiele brandstof die in de zone moeten zijn, krijgen langer de tijd. In 2028 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s, in 2030 voor vrachtwagens.
- Bezitters van een bestelauto of vrachtauto kunnen onder voorwaarden een ontheffing krijgen. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed zero-emissie alternatief beschikbaar is.
- Het kabinet maakt de aanschaf of lease van een schone bestelbus of vrachtwagen de komende jaren aantrekkelijker.
- Extra aandacht voor de kleine ondernemers om hen te helpen bij de overstap.
2030
- De stip op de horizon: een zero-emissiezone binnen de Ring voor álle voertuigen.
Vragen of opmerkingen?
Heb je vragen of opmerkingen? Mail dan naar zero-emissie@eindhoven.nl.
Meer informatie over het verkeersbesluit en ontheffingenbeleid
Ontwerp verkeersbesluiten milieuzone en zero-emissiezone
Bewoners en ondernemers konden hun mening (zienswijze) geven over het besluit van de gemeente om vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te voeren voor vracht- en bestelauto’s en de milieuzone uit te breiden naar dieselpersonenauto’s.
Vanaf 7 november tot en met 18 december 2023 kon je de verkeersbesluiten digitaal of fysiek inzien. Een zienswijze kon digitaal, schriftelijk of mondeling gegeven worden.
Wat doet de gemeente met de reacties?
We bekijken alle reacties. Op basis van deze reacties schrijven we een Nota van beantwoording en maken we de plannen definitief. Als een reactie heeft geleid tot aanpassing van het voorgestelde beleid wordt dit in de Nota van beantwoording aangegeven. Het college van burgemeester en wethouders neemt vervolgens het definitieve verkeersbesluit.
Meer informatie
- Klimaatakkoord
- Uitvoeringsagenda Stadslogistiek
- Rapport CE Delft
- Schone Lucht Akkoord
- Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)
- Besluit van 29 oktober 2019
- Wijziging van het RVV
- Bestuursakkoord Eindhoven 2022-2026
- Raadsbesluit d.d. 16 september 2020
- Kennisgeving ontwerp- en verkeersbesluit bedrijfs- en vrachtauto's
- Kennisgeving ontwerp- en verkeersbesluit dieselpersonenauto's
-
Ontwerp verkeersbesluit milieuzone (174.55 KB)
-
Ontwerp verkeersbesluit zero-emissiezone (301.11 KB)
-
Kaart zero-emissiezone (3.19 MB)
-
Ontheffingenbeleid milieuzone (63.56 KB)
-
Rapportage verkeersonderzoek Eindhoven (623.71 KB)