Zoals metaal- en houtbewerkingsbedrijven, elektrotechnische industrie, kunststofverwerkende bedrijven, drukkerijen, handel in auto's, reparatie- en servicebedrijven, transportbedrijven, benzinestations, groothandel in diverse gassen, productie van diervoeding, beton en asfalt, vleesverwerking en metaal- en elektronica recycling.
Ondanks de vele goede functies die industrie- en bedrijventerreinen hebben, zijn ze ook in de aandacht vanwege hun overlastgevende en vervuilende karakter. Industrie- en bedrijventerreinen de Hurk ligt dicht bij 5 woonwijken: ’t Ven, Lievendaal, Genderbeemd, Genderdal en Engelsbergen. Bewoners van die buurten hebben hun bezorgdheid geuit over de gezondheids- en milieubelasting door de bedrijfsactiviteiten. Dat heeft te maken met schadelijke, niet zichtbare of waarneembare stoffen. Maar ook geuroverlast.
Op deze pagina vind je meer informatie over hoe de gemeente omgaat met milieu- en gezondheidsbelasting op de omgeving, hoe je melding kunt doen van ervaren overlast en wat daar mee wordt gedaan. Meer informatie over De Hurk vind je op de website DeHurkWerkt.nl en op de pagina over BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) De Hurk op ondernemendeindhoven.nl: BIZ De Hurk | Ondernemend Eindhoven
Onderzoek en acties
De gemeenteraad heeft opdracht gegeven om doorlopend onderzoek te doen naar de milieu- en gezondheidsbelasting op de omgeving. Onderdeel van dit onderzoek is het uitvoeren van emissiemetingen bij specifieke bedrijven en het bepalen van de milieu- en gezondheidsimpact daarvan op de woonomgeving.
We onderzoeken de mogelijkheden om de "Best Bestaande Technieken" (BBT) toe te passen bij bedrijven. Daarnaast onderzoeken we ook de mogelijkheden om extra maatregelen te laten nemen die niet bij wet geregeld zijn om emissies te beperken.
Toezicht en handhaving
Gemeente Eindhoven en de Provincie Noord-Brabant zijn bevoegd gezag voor uitvoering van de milieuwetgeving (vergunningen, toezicht, handhaving) voor de bedrijven op De Hurk. De uitvoering daarvan is grotendeels belegd bij de Omgevingsdienst Brabant Zuidoost (en gemeente Eindhoven). Bij de vergunningverlening worden de Beste Bestaande Technieken (BBT) - om onder andere emissies te beperken - in acht genomen. Met de instrumenten toezicht en handhaving wordt ervoor gezorgd dat de bedrijven zich aan de toegestane wettelijke emissienormen houden.
De ontwikkeling van de milieubelasting en -beleving van de gezamenlijke bedrijven op de woonomgeving wordt jaarlijks gemonitord:
Geluidsbelasting:
- De totale geluidsbelasting van de bedrijven op de woonomgeving is begrensd met een vastgestelde geluidscontour. Dat gebeurt met vastgestelde rekenmodellen.
- Over de ontwikkeling van de geluidsbelasting wordt periodiek gerapporteerd aan de raad en de EU.
Lucht:
- De luchtkwaliteit wordt met wettelijke rekenmodellen en het Innovatieve Meetnet Luchtkwaliteit. Bekijk voor meer informatie de website van de Omgevingsdienst Zuidoost- Brabant en de fijnstof-monitoring van het Regionaal Meetnet Zuidoost-Brabant.
Beleving:
- De ontwikkeling van de hinderbeleving van de milieubelasting van het bedrijventerrein wordt jaarlijks via de inwonersenquête gevolgd. Bekijk voor meer informatie de website Eindhoven in Cijfers (Leefomgeving (data en/of factsheets)).
Waar kan ik overlast melden?
Je kunt ons als inwoner helpen om jouw leefomgeving veilig en schoon te houden. Ervaar je overlast van een bedrijf? Of zie je dat er iets mis is op milieugebied? Doe dan een melding bij de MilieuKlachtenCentrale (MKC). Milieuklachten gaan bijvoorbeeld over geluid, geur, bodem- of luchtverontreiniging. De ODZOB of de gemeente Eindhoven controleert dan of het bedrijf zich aan de milieuregels houdt. Als het nodig is, komt er een medewerker ter plaatse en wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak.
Het is mogelijk dat de toezichthouder je belt om meer informatie te verkrijgen over de ervaren overlast. Het achterlaten van je gegevens is dan ook van belang voor een goede afhandeling. Aan de hand van je gegevens kunnen we namelijk mogelijk beter bepalen wat de oorzaak is van de overlast, waardoor een eventuele oplossing ook sneller te realiseren is.
Is het een spoedeisende klacht? Dit kun je melden via het telefoonnummer van de MKC: (073) 681 28 21. Dit telefoonnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Is het geen spoedeisende klacht? Dan kun je deze ook melden via de website van de MilieuKlachtenCentrale.
Wat gebeurt er met je melding?
Meldingen worden doorgezet naar de medewerkers van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB). Bij de Omgevingsdienst is er altijd een medewerker die dienst heeft om zowel tijdens als buiten kantoortijden te kunnen optreden bij incidenten of overlastmeldingen. Aan de hand van de ernst van de klacht of de hoeveelheid meldingen van dezelfde overlast, bepaalt deze medewerker of er direct actie nodig is of dat de melding wordt doorgezet naar regulier toezicht. Bij regulier toezicht wordt bijvoorbeeld op een later moment een controle op locatie uitgevoerd of contact gelegd met het bedrijf om de melding te bespreken.
Zijn er klachten over geur, dan word je als je dat wenst teruggebeld. Bij opvallende pieken gaat de medewerker van ODZOB ter plaatse. Diverse recente klachtbehandelingen bij ACE hebben bijgedragen aan het vinden van een mogelijke oorzaak en daarmee ook eventuele oplossingsrichting voor de geuroverlast. ACE is ermee aan de slag.
Alle meldingen worden verwerkt in een dashboard, waarmee dan ook direct zichtbaar is waar, wanneer, welke overlast is ervaren en welk bedrijf deze overlast vermoedelijk veroorzaakt. Door de gemeente Eindhoven, de Omgevingsdienst en de Provincie worden deze meldingen gebruikt bij monitoring, toezicht- en handhavingsactiviteiten en bij de vergunningverlening. Meer hierover vind je terug onder de kopjes Toezicht en Handhaving en Rapportages en andere documenten.
Meldingen
Uit het dashboard komt naar voren dat het merendeel van de meldingen wordt gemeld vanuit wijk ‘t Ven, ten noorden van De Hurk en dat het merendeel van de meldingen in de afgelopen jaren gingen over geur en geluid.
Wij monitoren scherp op de meldingen en ontwikkelingen. Zo houden we in de gaten of er veranderingen zijn in bedrijfsactiviteiten of maatschappelijke ontwikkelingen. Voor ons geldt dat als er iets verandert in de mate van bezorgdheid, vertrouwen, toekomstverwachtingen, meldprocedure, enzovoorts, er vaak meer aan de hand is. We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat toegenomen aandacht en zorgen over benzeen rond asfaltcentrales en industriële emissies zoals die van Tata Steel ook hier een mogelijke rol spelen in de bewustwording en het aantal klachten. Ook de toename van thuiswerken kan mogelijk invloed hebben gehad op het aantal meldingen en hindercijfers.
Hieronder vind je een overzicht van het aantal meldingen vanaf 2016 tot 8 januari 2025. Het afgelopen jaar werden in totaal 898 meldingen gedaan, daarbij ging 98% van de meldingen over geuroverlast, en daarvan ging 99% over ABZ en ACE.
Rapportages en andere documenten
- Collegebrief: Voornemen Omgevingsdienst Zuidoost Brabant Last onder dwangsom ABZ Diervoeding (20 december 2024)
- Raadsinformatiebrief: Veranderingsvergunning asfaltcentrale Eindhoven (november 2024)
- Rapport Omgevingsdienst: Luchtemissie ACE (september 2024)
- Raadsvragen: Stand van zake ACE (september 2024)A
- Collegebrief: Stand van zaken aanvraag vergunning Asfaltcentrale Eindhoven (juli 2024)
- Raadsinformatiebrief: Toepassing bestuursrechtelijke maatregel overschrijding emissienorm asfaltcentrale Eindhoven (april 2024)
- Raadsinformatiebrief: Stand van zaken Asfaltcentrale Eindhoven (december 2023)
- Raadsinformatiebrief: Actualisatie rapportage De Hurk (januari 2022)
- Resultaten milieu- en gezondheidsonderzoek: Actualisatie onderzoek De Hurk, Milieu en Gezondheid (december 2021)
Toekomstperspectief De Hurk
Bedrijventerrein de Hurk is een belangrijke plek voor onze werkgelegenheid en moet dat ook blijven. We zien echter ook dat er verbeteringen mogelijk zijn. We gaan daarom samen met bedrijven en bewoners van en rondom de Hurk een perspectief richting 2030 formuleren inclusief belangrijke mijlpalen. Hierbij spelen ondernemersklimaat, duurzaamheid, veiligheid, gezondheid en overlast een belangrijke rol.
Dit gezamenlijke perspectief moet de aantrekkelijkheid en de balans tussen werken op het terrein en wonen in de omgeving verbeteren. Tegelijkertijd gaan we de meest overlastgevende bedrijven structureel in gesprek en maken we afspraken over hun rol en verantwoordelijkheid over hun impact op de (leef)omgeving en het minimaliseren van de overlast. We controleren en handhaven hier ook op.