Binnen de subsidieregeling gebiedsgericht werken maken we onderscheid tussen enerzijds actiegebieden en niet-actie gebieden en anderzijds tussen eenmalige en jaarlijkse subsidies. Dit onderscheid is van belang voor het aanvragen van een subsidie. Hieronder staat meer informatie.
Hoe weet ik of ik in een actiegebied woon?
Hieronder staat een overzicht van de actiegebieden. Als jouw buurt niet in het overzicht staat, woon je niet in een actiegebied. Dit is van belang voor het invullen van het aanvraagformulier.
Stadsdeel | Aangewezen gebieden |
Strijp | Deel van Drents Dorp (oost en zuid) en Deel van ’t Ven (bezit ‘thuis) |
Gestel | Bennekel (oost en west), deel van Blaarthem (Offenbachlaan) en Genderdal |
Stratum | Burghplan en Tivoli |
Tongelre | Doornakkers (oost en west), deel van 't Hofke (Vlinderflats) en Lakerlopen |
Woensel-Noord | Eckart-Vaartbroek, deel van 't Hool (noord) en Jagershoef, Vlokhoven |
Woensel-Zuid | (Hemelrijken en Gildebuurt, Woensel West, Kronehoef, Mensfort, Rapenland en Limbeek (noord en zuid) |
Moet ik eenmalige of jaarlijkse subsidie aanvragen?
De jaarlijkse subsidie voor activiteiten wordt altijd aangevraagd door bewonersorganisaties. Zij vertegenwoordigen hun buurt en beheren het activiteitenbudget van die buurt. Bewonersorganisaties organiseren hier zelf activiteiten mee, maar kunnen met dit geld ook activiteiten van bewoners financieren. Als je een leuk idee hebt voor een activiteit en er is een bewonersorganisatie actief in je buurt, dan kan je bij hen terecht.
Weet je niet of er een bewonersorganisatie actief is in je buurt, neem dan contact op met je gebiedscoördinator. Kijk op de pagina Stadsdelen om te zien wie de gebiedscoördinator van jouw buurt is.
Is er geen bewonersorganisatie actief in je buurt en wil je toch een leuke activiteit voor je buurt organiseren? Dan kan je eenmalige subsidie aanvragen.
In actiegebieden kan je altijd eenmalige subsidie aanvragen, ook als er wel een bewonersorganisatie actief is in je buurt. Deze eenmalige subsidies noemen we waardebonnen. Zie het kopje 'Wat is een waardebon en hoe vraag ik die aan' voor meer informatie hierover.
Voor welke kosten kan ik subsidie aanvragen?
Voor onderstaande kosten kan op eenmalige en/of jaarlijkse basis subsidie worden aangevraagd.
Soort kosten | Toelichting | Eenmalig | jaarlijks |
Activiteiten (o.a. waardebon) | Eenmalige of jaarlijkse kosten voor activiteiten gericht op het behoud en verbetering van de leefbaarheid van uw buurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan burenhulp, een straatspeeldag, een sociale activiteit of informatiebijeenkomsten. |
X |
X |
Buurtpreventie | Jaarlijkse kosten voor het informele toezicht in de eigen woon- en leefomgeving met als oogmerk vergroting van de subjectieve en objectieve veiligheid. |
X | |
Huisvesting buurtinfowinkel/steunpunt | Jaarlijkse kosten voor een door een bewonersorganisatie geëxploiteerde kleinschalige voorziening (steunpunt), waar bewoners kunnen vergaderen, ontmoeten, wijk- en buurtinformatie halen en leefbaarheidssignalen afgeven. |
X | |
Opstartkosten nieuwe bewonersorganisatie of ondernemersorganisatie | Eenmalige kosten voor het opstarten van een nieuwe bewonersorganisatie of ondernemersorganisatie. |
X | |
Organisatiekosten | Jaarlijkse kosten voor organisatiekosten zoals communicatie (website), koffie, inventaris van buurtontmoetingsruimte, printer etc. |
X |
Wat is een waardebon en hoe vraag ik deze aan?
Een waardebon is een eenmalige subsidie voor initiatieven voor behoud en verbetering van de leefbaarheid in een actiegebied. Via het subsidieportaal, de rode knop rechtsboven kun je hier een aanvraag voor indienen. Kies in het subsidieportaal voor: ‘Eenmalige subsidie in actiegebieden’.
Wil je geen DigiD gebruiken? Dat kan ook. Ga dan het digitaal formulier Waardebon voor de buurt aanvragen. Vul het formulier in, print het, onderteken het en mail het naar waardebonnen@eindhoven.nl.
Als we je aanvraag hebben ontvangen, neemt de gebiedscoördinator van jouw buurt snel contact met je op. Jouw aanvraag wordt beoordeeld door de gebiedscommissie van jouw buurt. In deze commissie zitten wijkbewoners en wijkprofessionals.
Hoeveel subsidie kan ik aanvragen?
Dit is afhankelijk van een aantal factoren (o.a. actiegebied of niet; jaarlijkse of eenmalige subsidie). Tijdens het aanvragen krijg je meer informatie over het aan te vragen subsidiebedrag.
Het aantal inwoners van jouw buurt, wijk of stadsdeel kan ook invloed hebben op de hoogte van het subsidiebedrag. Bekijk het aantal inwoners in jouw buurt, wijk, of stadsdeel op www.eindhoven.incijfers.nl/jive. Klik vervolgens in de linker kolom op ‘bevolking’ en vervolgens op ‘inwoners’.
Hoe vraag ik subsidie aan?
Alle subsidies met betrekking tot gebiedsgericht werken kun je aanvragen via het subsidieportaal, de rode knop rechtsboven. Je logt in met eHerkenning als je subsidie aanvraagt namens een organisatie die ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Vraag je als particulier subsidie aan? Gebruik dan je eigen DigiD om in te loggen.
Meer informatie vind je in de subsidieregelingen en subsidieplafonds hieronder:
Subsidieregeling gebiedsgericht werken in niet actiegebieden
Subsidieregeling gebiedsgericht werken in bestuurlijk aangewezen gebieden
Vaststellen subsidieplafond voor eenmalige subsidies voor gebiedsgericht werken in niet-actiegebieden
Verhoging subsidieplafond voor waardebonnen voor gebiedsgericht werken in bestuurlijk aangewezen gebieden
Wanneer vraag ik subsidie aan?
Dat hangt af van de subsidieregeling.
- Eenmalige subsidies: minstens 4 weken voor aanvang van de activiteit. Je krijgt binnen 1 week van ons een reactie.
- Jaarlijkse subsidies niet-actiegebieden: vóór 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft. Als voorbeeld: subsidies voor activiteiten in 2025 moeten uiterlijk 1 oktober 2024 ingediend zijn.
- Jaarlijkse subsidies actiegebieden: vóór 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft. Als voorbeeld: subsidies voor activiteiten in 2025 moeten uiterlijk 1 oktober 2024 zijn ingediend.
Kan ik bezwaar maken tegen een afwijzing?
Als we jouw aanvraag voor subsidie (deels) afwijzen dan kun je daartegen schriftelijk bezwaar maken. Dat kan tot 6 weken na de verzenddatum van het subsidiebesluit.
Zet in het bezwaarschrift in ieder geval:
- je naam en adres
- de datum waarop je het bezwaar schrijft
- het dossiernummer/beschikkingsnummer van besluit waartegen je bezwaar maakt
- de reden van je bezwaar
- je handtekening.
Stuur het bezwaar naar:
College van burgemeester en wethouders
Gemeente Eindhoven
Postbus 90150
5600 RB Eindhoven
Afgeven op het Inwonersplein kan natuurlijk ook.
Ik heb nog vragen. Kan ik contact opnemen?
Wil je een medewerker van de gemeente spreken? Stuur dan een e-mail naar subsidie_ggw@eindhoven.nl of bel 14 040.