Vanaf 1 januari 2025 voeren we de zero-emissiezone in voor vracht- en bestelvoertuigen. Eindhoven wil, in 2030 binnen de ring en 2038 in de hele stad, alleen nog schone voertuigen in de hele stad laten rijden.
De gemeente heeft de ontwerpverkeersbesluiten zero-emissiezone en milieuzone op 6 november 2023 gepubliceerd. Bewoners en ondernemers konden daar 6 weken lang op reageren. De bezwaren, opmerkingen en vragen zijn doorgelezen en behandeld in de zogeheten ‘Nota van beantwoording’. Op basis van de inbreng is het voorgenomen besluit aangepast.
Het verkeersbesluit vind je op overheid.nl.
De gemeente heeft geluisterd naar de reacties. Wat is aangepast?
De aanpassingen zie je hier op een rij:
Aanpassingen
- Vrachtwagens, niet zijnde trekker-oplegger combinaties van tussen 2017 en 2020, mogen toch nog drie jaar langer (tot 1-1-2028) de zero-emissiezone in. Daarvoor wordt landelijk de overgangsregeling verruimd.
- Geen minimale emissieklasse meer voor het aanvragen van (dag-)ontheffingen. Dit geeft ruimte aan kleine ondernemers en leveranciers.
- Ook geen minimale emissieklasse meer voor het aanvragen van een ontheffing voor een bestelbus voor particulier gebruik. Zo houdt de gemeente rekening met kleine ondernemers, inwoners en eigenaren van kampeervoertuigen.
- Voorlopig mogen oudere dieselpersonenauto’s de zone binnen de Ring toch nog in. Eindhoven heeft de uitbreiding van milieuzones uitgesteld, omdat de Tweede Kamer de wet- en regelgeving nog moet regelen. Het nieuwe kabinet moet hierover beslissen.
Belangrijkste opmerkingen en vragen
Waarom alleen maatregelen binnen de Ring?
De Ring vormt een herkenbare grens voor alle inwoners, ondernemers en bezoekers. Daar valt ook de meeste winst te behalen, want de meeste vervuiling vindt plaats in de binnenstad. Als we dat probleem eerst aanpakken, rijden er straks meer schone voertuigen vanuit het centrum naar het gebied buiten de Ring. ‘Uitstralingseffect’ noemen we dat. De invoering van de zero-emissiezone dwingt zowel gemeente als ondernemersorganisaties om nog beter na te denken hoe we het laden en lossen slimmer kunnen regelen. Zo creëren we een gezondere, stillere en veiligere (binnen)stad.
Komt de maatregel van de zero-emissiezone niet te vroeg?
We vinden van niet. Vanwege de gezondheid van en leefbaarheid voor onze inwoners moeten we echt wat aan de luchtkwaliteit doen. De technologie om dat te bereiken is steeds meer beschikbaar. Daarnaast is de overgang naar de zero-emissiezone al bijna 5 jaar geleden ingezet, zodat iedereen zich kon voorbereiden. In bijzondere situaties, bijvoorbeeld als het gaat om investeringen, werken we met ontheffingen en een maatwerk-aanpak.
Wachten op betere, goedkopere technieken, is niet noodzakelijk en niet wenselijk. De verbetering van de luchtkwaliteit en daarmee de gezondheid wachten ook niet.
Kosten de maatregelen niet te veel?
De gemeente realiseert zich dat de omschakeling naar elektrisch vervoer veel kost. Daarom voeren we de maatregelen ook stapsgewijs in, zodat ondernemers zich erop kunnen voorbereiden. We weten dat sommigen het dan nog moeilijk kunnen opbrengen, daarom hanteren een reeks van ontheffingsmogelijkheden. Ook zijn er landelijke subsidiemogelijkheden. Uiteindelijk dient het een hoger doel: de gezondheid van onze stad en het nakomen van afspraken over klimaat en milieu. De afgelopen maanden is op verschillende manieren gecommuniceerd met ondernemers en inwoners. Ook de komende tijd blijven we dat doen. Rond de 100 ondernemers hebben al een gesprek over maatwerkadvies gehad. We gaan hiermee door voor mkb-ondernemers.
Zorgen over overstap elektrisch rijden
We willen niet het onmogelijke van het bedrijfsleven vragen. We snappen de zorg dat elektrisch vervoer veel minder keus biedt. Toch kunnen ondernemers al veel bereiken met veranderingen in hun bedrijfsvoering. Ook groeit het aanbod van elektrische voertuigen nog steeds.
De zorgen over voldoende laadpalen zien we minder: Eindhoven beschikt over een behoorlijk dekkend netwerk van publieke laadpalen, reguliere laadpalen en snelladers (2500 reguliere semi-publieke laadpalen en 57 snelladers). De komende tijd breiden we dit netwerk verder uit op basis van gebruikscijfers: wanneer een laadpaal intensief gebruikt wordt, plaatsen we vlakbij een extra laadpaal. Zo groeit het aanbod van laadinfra de komende jaren mee met de groei van elektrische mobiliteit. En qua brandveiligheid: Elektrische auto’s zijn net zo brandveilig als brandstofauto’s en vliegen zeker niet gemakkelijker in brand. Beiden zijn wettelijk verplicht om veiligheidstesten te ondergaan voordat ze verkocht mogen worden.
Problemen door netcongestie
Overbelasting van het energienet is inderdaad een reëel probleem, waardoor het soms lastiger is om over te stappen naar elektrisch vervoer. Grootverbruikers in Eindhoven en omgeving hebben daarmee te maken. De gemeente spant zich in om met andere partijen te werken aan slimme oplossingen op maat, waardoor toch veel mogelijk is. Denk aan technologische oplossingen, flexibele contracten en ondersteuning op maat.
Ontheffingen
Waarom wordt pas medio 2024 het Loket ontheffingen geopend?
Er komt een digitaal Centraal Loket voor alle gemeenten om het aanvragen van ontheffingen zo eenvoudig mogelijk te maken. Van dat Centraal Loket kun je naar verwachting medio 2024 gebruik maken. De eerste 4 maanden van 2025 geldt nog een gewenningsperiode. Ondernemers hebben dus nog voldoende tijd om zaken te regelen. Bovendien is er gedurende de levertijd van nieuwe voertuigen ook nog ontheffing mogelijk. Volledige aanvragen handelen we binnen 6 weken af.
Als je een ontheffing in Eindhoven krijgt, geldt die dan ook automatisch in andere Nederlandse gemeenten met een zero-emissiezone?
Niet altijd: alleen zo voor de ontheffingen met landelijke werking. Er zijn ook ontheffingen die alleen in Eindhoven gelden: dagontheffingen, ontheffing vanwege dreigend faillissement en ontheffing op basis van de hardheidsclausule.
Hoe gaat het verder?
De gemeente zorgt voor een geleidelijke en ruimhartige invoering om weggebruikers te laten wennen aan de nieuwe situatie. In de tweede helft van 2024 informeren we opnieuw alle eigenaren van voertuigen in Eindhoven over de zero-emissiezone en hoe ze de eventuele ontheffingen kunnen aanvragen.
Vanaf begin 2025 gaan we camera’s plaatsen, de eerste 4 maanden van 2025 sturen we alleen waarschuwingen, maar handhaven nog niet. Zo kan iedereen wennen aan de nieuwe regels voor de zero-emissiezone. Vanaf mei 2025 gaan we de nieuwe verkeersregels handhaven.
Handige websites
We hebben een aantal handige websites op een rijtje gezet als je meer wilt weten over de zero-emissiezone:
Pagina Zero-emissiezone
Op weg naar zes
Doe het zero