Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken in deze persoonsgegevens van:
- Inwoners met een minimum inkomen
- Burgers/ inwoners
- Debiteuren
- Schuldeisers
- Kinderen 0-12 jaar
- Kinderen 12-16 jaar
- Kinderen > 16 jaar
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Woonplaats
- Land
- Postcode
- Telefoonnummer
- Geboortedatum of leeftijd
- Burgerlijke staat
- Geslacht
- Gegevens over iemands financiële of economische situatie
- Door de overheid uitgegeven identificatienummers zoals BSN
- Eventueel vorderingen van het CJIB
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens schriftelijk (i.v.m. handtekening klant), digitaal in de systemen SuitesSD, Allegro, DIS (document informatie systeem, en via (beveiligde) email (Outlook en Zivver).
Van wie hebben wij deze persoonsgegevens gekregen?
We kregen deze persoonsgegevens van de generalist van WIJEindhoven.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
We gebruiken de persoonsgegevens om de betrokken inwoners te ondersteunen bij het op orde krijgen van geldzaken. Het doel is ook om rust te creëren in de financiële situatie door (een grotere) schuldenlast te voorkomen en – waar nodig – schuldsanering aan te vragen.
In dat kader gebruiken wij de persoonsgegevens ook voor:
- Het beoordelen van een aanvraag / het voeren van een intakegesprek.
- Het beoordelen, registeren en opslaan van gegevens i.v.m. een aanvraag budgetbeheer
- Het opstellen en uitvoeren van een budgetplan.
- Het verrichten van betalingen voor de betrokken inwoners (aan partijen als woningbouwverenigingen, ziektekostenverzekeraars en schuldeisers).
- Het verrichten van betalingen aan de betrokken inwoners (leefgeld).
- Het bewaken van het proces en de voortgang rondom budgetbeheer.
- Het behandelen van en begeleiden naar schuldsanering op basis van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) of een dwangakkoord via de rechtbank.
- Het monitoren van het proces en de voortgang van de schuldhulpverlening.
- Indien nodig, het inschakelen van hulpverleners.
- Het maken van managementrapportages ter verbetering van onze diensten en ter verbetering en verantwoording van ons beleid.
- Het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en statistiek.
- Het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van een publiekrechtelijke taak.
De gemeente Eindhoven heeft op basis van de wet een taak om inwoners met schulden te ondersteunen en om te voorkomen dat inwoners in diepe schulden terecht komen. Op basis van deze taak gebruiken wij persoonsgegevens.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens schuldeisers en hulpverleners van maatschappelijke organisaties. Wanneer er sprake is van een aanvraag tot schuldsanering en/of een dwangakkoord delen wij ook gegevens met de rechtbank. Tot slot delen wij persoonsgegevens met verwerkers die namens ons handelen, bijvoorbeeld een applicatiebeheerder.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
We bewaren de persoonsgegevens voor de duur van de te verlenen schuldhulp, tenzij een wet van ons vraagt om gegevens voor een andere duur te bewaren. Ook eist de selectielijst van de Archiefwet dat wij gegevens voor een bepaalde periode bewaren. Zo moeten wij, indien wij daadwerkelijk overgaan tot (schuld)hulpverlening (inclusief budgetbeheer) of als wij deze weigeren, de gegevens 5 jaar opslaan.
Als een (schuld)hulpverleningstraject wordt afgebroken, slaan wij de persoonsgegevens 1 jaar op.
Voor de sociale kredietverlening bewaren wij gegevens 10 jaar bij het toekennen van ondersteuning, te rekenen vanaf het jaar waarin de sociale kredietverlening is afgesloten.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
- om bezwaar te maken tegen deze gegevensverwerking
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen 4 weken na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.