Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken in deze persoonsgegevens van:
- Burgers/ Inwoners
- Debiteuren
- Kinderen 0-12 jaar
- Kinderen 12-16 jaar
- Kinderen >16 jaar
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Woonplaats
- Land
- Postcode
- Geboortedatum of leeftijd
- Burgerlijke staat
- Geslacht
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met de systemen:
- SuitesSD (aanmaken werkproces)
- Allegro
- DIS (document informatie systeem)
- Microsoft Outlook (email)
Van wie hebben wij deze persoonsgegevens gekregen?
We kregen deze persoonsgegevens van: de betrokkene of vanuit eigen waarneming.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
We gebruiken deze gegevens om budgetcoaching te kunnen verstrekken aan inwoners van de gemeente Eindhoven. Het gaat om inwoners die financiële problemen of vragen hebben en daar zelf niet uitkomen. Hoofddoel is om de betrokken inwoner te ondersteunen bij het op orde krijgen van geldzaken. Het doel is ook om rust te creëren in de financiële situatie door (een grotere) schuldenlast te voorkomen. In dat kader worden de persoonsgegevens gebruikt voor:
- het beoordelen van de hulpvraag van de inwoner gericht op financiële vraagstukken en vastlegging van deze gegevens;
- het voeren van het intakegesprek;
- het opstellen en uitvoeren van het plan van aanpak, samen met de inwoner (afhankelijk van de hulpvraag), om schulden te voorkomen of beheersbaar te houden;
- het afgeven van beschikkingen.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van de wettelijke verplichting, namelijk de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en op grond van een publiekrechtelijke taak.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens alleen als het nodig is met schuldeisers. Dit doen we op basis van een overeenkomst/toestemming met de betrokken aanvrager.
Een zorginstelling is betrokken indien er via een 3-gesprek (zorginstelling, betrokkene en specialist voorzieningen) budgetcoaching wordt aangevraagd.
Stichting WIJeindhoven heeft namens de gemeente Eindhoven het eerste contact (aanvang hulpvraag) met de betrokkene. Daar waar WIJeindhoven wordt betrokken bij budgetcoaching is dat vanuit haar rol als maatschappelijk ondersteuner.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
De persoonsgegevens met betrekking tot budgetbeheer worden:
- na beëindiging van budgetbeheer 5 jaar bewaard
- bij afgebroken budgetbeheer 1 jaar
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- om het gebruik van je persoonsgegevens te laten beperken
- op een menselijke blik bij besluitvorming door een medewerker (hierbij wordt geen geautomatiseerd besluit genomen)
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen 4 weken na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is uw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.