Wat zijn persoonsgegevens?
Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon: informatie die direct over een persoon gaat of naar een persoon verwijst.
Wat is een verwerking?
Verwerken van persoonsgegevens is alles wat een organisatie met persoonsgegevens kan doen, van verzamelen tot en met vernietigen. Denk hierbij aan: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen.
Van wie verwerken wij persoonsgegevens?
Wij verwerken in deze persoonsgegevens van:
- Inwoners met een minimum inkomen
- Burgers/ inwoners
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn. Dit zijn:
- Naam
- Adres
- Postcode
- Woonplaats
- Land
- Geboortedatum
- Burgerlijke staat
- Geslacht
- Telefoonnummer
- Gegevens over iemands financiële of economische situatie
- BSN
- Identiteitsbewijs of paspoort (alleen ter identificatie)
- Gegevens over gezondheid
Waarmee verwerken wij de persoonsgegevens?
We verwerken deze persoonsgegevens met de volgende systemen:
- Centric / GWS Suite
- Microsoft Outlook (email)
- Zivver (beveiligde email)
- DIS
- BRP
- Suwinet
- GDTE
Van wie ontvangen wij de persoonsgegevens?
We krijgen deze gegevens van andere partijen zoals andere gemeenten en/of professionele hulpverleners van Stichting WIJeindhoven, woningcorporaties, GGzE, Bemoeizorg, Politie, Justitie, zorgaanbieders, Reclassering, Openbaar Ministerie, partners in de sociale basis en het Veiligheidshuis. Ook kunt u als inwoner zich aanmelden.
Wat is het doel voor het verwerken van persoonsgegevens?
We verwerken de persoonsgegevens met als doel:
Het verkrijgen van een zo juist en compleet mogelijk beeld van inwoners met een complexe hulp- en/of zorgvraag, zodat aan de hand daarvan een kwalitatief integraal – dat wil zeggen: op alle leefgebieden – een plan van aanpak opgesteld kan worden waardoor de inwoner de juiste opvang, ondersteuning en zorg krijgt.
Wat is de grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens verwerken we op grond van meerdere wetten. Deze zijn:
- Wet maatschappelijke ondersteuning
- Jeugdwet
- Participatiewet
- Wet schuldhulpverlening
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
We delen persoonsgegevens met anderen (de juiste partijen per casus) om:
Het doel te behalen, namelijk om inwoners met complexe hulp- en/of zorgvragen de juiste zorg of ondersteuning te bieden. Een samenwerking met andere partijen is dan nodig. Dit geldt alleen voor de, voor die casus relevante informatie aan relevante partijen.
Dit zijn in verschillende combinaties de volgende partijen:
- Andere afdelingen binnen de gemeente Eindhoven, namelijk afdeling inkomen, servicebureau en administratie.
- Andere partijen: - WIJeindhoven; - Neos; - Leger des Heils; - Novadic Kentron; - Bemoeizorg; - GGzE; - Stichting Ervaring die Staat; Veilig Thuis; - Springplank040; - Sint Anna Klooster; - Politie; - Woningcorporaties en Zorgaanbieders.
Worden de persoonsgegevens doorgegeven naar een ander land?
Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
Er is een wettelijk bewaartermijn voor de gegevens vastgesteld, na deze periode moeten de meldingen uit de administratie van de gemeente verwijderd worden:
WMO:
Het dossier of delen daarvan kunnen 15 jaar bewaard worden of zoveel langer als redelijkerwijs in verband met een zorgvuldige uitvoering van de taken op grond van deze wet noodzakelijk is.
Participatiewet (en WWB):
- Voor afgebroken trajecten geldt een bewaartermijn van 6 weken.
- Voor een geweigerde uitkering geldt een bewaartermijn van 5 jaar.
- Voor een buiten behandeling gestelde aanvraag geldt een bewaartermijn van 5 jaar.
- Voor een toegewezen uitkering geldt een bewaartermijn van 15 jaar.
- Bij een rechtsvordering kan de bewaartermijn maximaal 20 jaar zijn.
Schuldhulpverlening:
- Voor afgebroken trajecten geldt een bewaartermijn van 1 jaar.
- Het dossier of delen daarvan kunnen 5 jaar bewaard worden.
- Voor de sociale kredietverlening worden geldt een bewaartermijn van 10 jaar bij het toekennen van ondersteuning, te rekenen vanaf het jaar waarin de sociale kredietverlening is afgesloten.
De bewaartermijnen van WMO, Participatiewet en Wet Schuldhulpverlening gaan in vanaf het moment dat de laatste wijziging in het dossier heeft plaatsgevonden.
Hoe hebben wij de persoonsgegevens beveiligd?
Om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik en verlies hebben we maatregelen getroffen conform artikel 32 AVG.
Wat zijn je privacyrechten?
Je hebt een aantal rechten als de gemeente je persoonsgegevens verwerkt. Dit zijn privacyrechten. Deze privacyrechten zijn bedoeld om je controle te laten houden over je persoonsgegevens.
Bij deze verwerking heb je het recht:
- om je eigen persoonsgegevens of de persoonsgegevens van je eventuele kinderen tot de leeftijd van 16 jaar in te zien
- om je persoonsgegevens te laten veranderen als deze niet juist zijn
- om je persoonsgegevens (deels) te laten verwijderen
- op een menselijke blik bij besluitvorming door een medewerker (hierbij wordt geen geautomatiseerd besluit genomen)
Gebruik het volgende formulier om gebruik te maken van een privacyrecht. Bij dit formulier heb je DigiD nodig, houd deze daarom bij de hand. Heb je geen DigiD? Mail dan naar privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente t.a.v. de Centrale Privacy Officer (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven). Geef daarin aan van welk privacyrecht je gebruik wilt maken en leg uit waarom je dat wil. Binnen 4 weken na ontvangst van je verzoek, ontvang je een beslissing van ons.
Je moet voor het gebruik maken van een privacyrecht kunnen aantonen dat de persoonsgegevens daadwerkelijk van jou zijn. Hiervoor moeten we je identiteit controleren. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van andere personen in te zien.
Contact?
Heb je vragen of klachten over de wijze waarop sector Sociaal Domein van de gemeente Eindhoven bij deze verwerking met je persoonsgegevens omgaat? Neem dan contact met ons op via email privacy@eindhoven.nl of stuur een brief naar de gemeente (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Is jouw vraag of klacht niet of niet voldoende beantwoord via bovengenoemd kanaal en/of kom je er niet uit, neem dan contact op met de FG via email fg@eindhoven.nl of stuur een brief ter attentie van de FG (postadres: postbus 90150, 5600 RB Eindhoven).
Je kunt daarnaast altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als je niet tevreden bent over het gebruik van je persoonsgegevens door de gemeente. Meer informatie hierover vind je op autoriteitpersoonsgegevens.nl.