Al in 2020 nam de gemeenteraad het besluit om per 1 januari 2025 deze zero-emissiezone in te voeren. Nu is ook het benodigde verkeersbesluit definitief. Het is onderdeel van een pakket maatregelen, vastgelegd in het pas vastgestelde Masterplan Mobiliteit, om alle mobiliteit in de hele stad in 2038 helemaal uitstootvrij te maken. Dit is noodzakelijk voor een leefbaar en gezond stadscentrum met schone lucht, minder CO2 en veel groen.
Aanpassingen
De gemeente heeft de ontwerpverkeersbesluiten zero-emissiezone en milieuzone op 6 november 2023 gepubliceerd. Bewoners en ondernemers konden daar zes weken lang op reageren. De bezwaren, opmerkingen en vragen zijn doorgelezen en behandeld in de zogeheten ‘nota van beantwoording’. Met de inbreng is het voorgenomen besluit op een aantal punten aangepast:
- Vrachtwagens, niet zijnde trekker-opleggercombinaties van tussen 2017 en 2020, mogen toch nog drie jaar langer (tot 1-1-2028) de zero-emissiezone in. Daarvoor wordt landelijk de overgangsregeling verruimd.
- Geen minimale emissieklasse meer voor het aanvragen van (dag-)ontheffingen. Dit geeft ruimte aan kleine ondernemers, leveranciers en eigenaren van particuliere (bestel)bussen, zoals campers.
- Voorlopig mogen oudere dieselpersonenauto’s de zone binnen de Ring toch nog in. Eindhoven heeft de uitbreiding van milieuzones uitgesteld, omdat de Tweede Kamer de wet- en regelgeving nog moet regelen. Het nieuwe kabinet moet hierover beslissen.
Handhaving
In de tweede helft van dit jaar ontvangen voertuigeigenaren in Eindhoven opnieuw informatie over de zero-emissiezone en de manier waarop zij ontheffingen kunnen aanvragen. Daarnaast worden in de eerste vier maanden na invoering alleen waarschuwingen gestuurd, zodat weggebruikers kunnen wennen aan de nieuwe toegangseisen. Na deze gewenningsperiode wordt gehandhaafd op de verkeersmaatregel.