Aanpassingen
- Vrachtwagens, niet zijnde trekker-oplegger combinaties van tussen 2017 en 2020, mogen toch nog drie jaar langer (tot 1-1-2028) de zero-emissiezone in. Daarvoor wordt landelijk de overgangsregeling verruimd.
- Geen minimale emissieklasse meer voor het aanvragen van (dag-)ontheffingen. Dit geeft ruimte aan kleine ondernemers en leveranciers.
- Ook geen minimale emissieklasse meer voor het aanvragen van een ontheffing voor een bestelbus voor particulier gebruik. Zo houdt de gemeente rekening met kleine ondernemers, inwoners en eigenaren van kampeervoertuigen.
- Voorlopig mogen oudere dieselpersonenauto’s de zone binnen de Ring toch nog in. Eindhoven heeft de uitbreiding van milieuzones uitgesteld, omdat de Tweede Kamer de wet- en regelgeving nog moet regelen. Het nieuwe kabinet moet hierover beslissen.
Waarom een zero-emissiezone?
Een leefbaar en gezond stadscentrum met schone lucht, minder CO2 en veel groen. Dat wil de gemeente Eindhoven bereiken. En dat doen we in stappen. Vanaf 1 januari 2025 wordt het gebied binnen de Ring een zogeheten zero-emissiezone: een gebied met minder uitstoot. Het einddoel is een volledige schone binnenstad zonder schadelijke stoffen. Eindhoven doet dat niet alleen, ook 30 andere steden stellen zero-emissiezones in.
Vanaf 1 januari 2025 voeren we de zero-emissiezone in voor vracht- en bestelvoertuigen. Eindhoven wil in 2038 alleen nog schone voertuigen in de hele stad laten rijden.
Meer informatie
Meer informatie over de invoering van de zero-emissiezone vind je op de pagina Zero-emissiezone.