Hoe vraag ik huishoudelijke ondersteuning aan?
Stap 1: WIJeindhoven beoordeelt jouw aanvraag
Neem contact op met WIJeindhoven. Samen met een generalist bespreek je wat er in jouw situatie nodig is aan ondersteuning. De generalist beoordeelt of huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) mogelijk is. Dit hangt af van je gezondheid, eventuele beperkingen en persoonlijke leefsituatie. Wanneer de generalist vindt dat je huishoudelijke ondersteuning nodig hebt, wijst de generalist je door naar een specialist van de gemeente.
Stap 2: afspraak met de gemeente
De specialist van de gemeente neemt contact met je op voor een (telefonische) afspraak. Het is goed om iemand te vragen om bij dit gesprek aanwezig te zijn. Iemand die je vertrouwt en jouw situatie goed kent. Bijvoorbeeld een familielid of goede kennis. Je kunt ook kosteloos gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze persoon helpt je bij het gesprek.
Stap 3: gemeente beoordeelt de aanvraag
De specialist van de gemeente beoordeelt hoeveel hulp je nodig hebt op basis van je gezondheid, eventuele beperkingen en persoonlijke situatie. Ook bespreekt de specialist met je welke schoonmaaktaken worden gedaan, in welke kamers en ruimten.
Stap 4: gemeente stuurt een beschikking
Na de beoordeling door de specialist ontvang je een beschikking (brief) met daarin de toegekende huishoudelijke ondersteuning en voor welke periode je hulp in het huishouden krijgt.
Stap 5: afspraken maken met de aanbieder
De thuishulpaanbieder neemt telefonisch contact met je op. Met deze aanbieder maak je afspraken over de uitvoering van de huishoudelijke hulp.
Zijn er wachtlijsten voor Hulp bij het huishouden?
De afgelopen jaren is in het hele land de vraag naar huishoudelijke ondersteuning enorm toegenomen. Ook zien we bij aanbieders van huishoudelijke ondersteuning in het hele land een tekort aan personeel en meer ziekmeldingen door Corona. Daardoor zijn er wachtlijsten ontstaan. Heb je al hulp bij het huishouden via de Wmo? Dan hou je deze hulp, maar kan het zijn dat de vaste hulp bij ziekte of verlof niet zomaar vervangen kan worden. Wil je een aanvraag doen voor Hulp bij het huishouden? Dan beoordeelt de gemeente niet alleen of je recht hebt op de huishoudelijke ondersteuning, maar ook of hulp direct noodzakelijk is. Bij urgente situaties zoeken we altijd een oplossing, maar is je situatie niet urgent, dan kom je op een wachtlijst.
In februari 2020 heeft de gemeente een besluit genomen over incidentele taken. Wat betekent dit voor mij?
In Eindhoven is een groep inwoners met huishoudelijke ondersteuning die incidentele taken kan laten uitvoeren door de eigen aanbieder van huishoudelijke ondersteuning. Deze inwoners ontvingen hierover in 2020 een brief van de gemeente.
Hoe wijzig ik mijn huishoudelijke ondersteuning?
Wijzigt er iets in je persoonlijke situatie of wil je dat er andere werkzaamheden worden gedaan? Neem dan contact op met een medewerker van WIJeindhoven.
Ik ben niet tevreden over de huishoudelijke ondersteuning. Wat moet ik doen?
Stap 1: bespreek het met je hulp
Bespreek het altijd eerst met de huishoudelijke hulp zelf als je niet tevreden bent, dit werkt meestal het beste. Geef vriendelijk maar duidelijk aan wat er volgens jou niet goed gaat.
TIP: Houd een logboek bij. Noteer op welke dag je hulp is geweest, of de taken wel of niet zijn uitgevoerd en waar je niet tevreden over bent. Je kunt ook het logboek gebruiken. Dit is een hulpmiddel om met jouw hulp of thuishulpaanbieder in gesprek te gaan.
Stap 2: bespreek het met de aanbieder
Kom je er toch niet uit met de huishoudelijke hulp zelf? Bespreek het dan met jouw thuishulpaanbieder. Zij hebben een eigen klachtenprocedure.
Stap 3: onafhankelijke kwaliteitscontrole
Is jouw klacht na het doorlopen van de klachtenprocedure nog niet opgelost? Dan kun je een onafhankelijke kwaliteitscontrole aanvragen. Dit kan door te bellen naar telefoonnummer 14 040. De kwaliteitscontrole wordt in opdracht van de gemeente uitgevoerd door Zorg - Lokaal.
-
Logboek Huishoudelijke Ondersteuning (37.04 KB)
Hoe werkt de kwaliteitscontrole?
Hoe werkt de kwaliteitscontrole?
- De controleur van Zorg-Lokaal maakt een afspraak en komt je thuis bezoeken. De controleur heeft een pasje om zich bekend te maken. Natuurlijk mag jouw mantelzorger, ondersteuner of iemand uit je nabije omgeving aanwezig zijn.
- Leg het ondersteuningsplan klaar voor het bezoek van de controleur.
Dit plan heb je in het begin samen met de thuishulpaanbieder gemaakt. - De controleur vraagt of je wel of niet tevreden bent. Je antwoord wordt digitaal vastgelegd in een rapport. De controleur doet dit op een tablet. Er worden geen foto's genomen.
- Daarna loopt de controleur samen met jou door het huis. De controleur beoordeelt of de huishoudelijke ondersteuning wordt uitgevoerd zoals afgesproken.
- De controleur vertelt direct persoonlijk wat het oordeel is. Daarop kun je reageren en deze reactie wordt ook digitaal vastgelegd in het rapport voor de gemeente Eindhoven.
Wat gebeurt er met de gegevens in het rapport van de controleur?
Als de controleur de kwaliteit van de huishoudelijke ondersteuning als onvoldoende beoordeelt dan wordt dit aan de gemeente gerapporteerd. Wij nemen dan contact op met de thuishulpaanbieder zodat deze de afgesproken huishoudelijke hulp wel gaat verlenen.
Onderzoek
Daarnaast kan Zorg-Lokaal je uitnodigen om mee te doen aan een onderzoek over hoe jouw ervaring is als klant. We vinden het fijn als je daaraan wilt meewerken. Wil je dat niet, dan kun je dat aangeven als je de uitnodiging (per brief) ontvangt.
Hoe regel ik incidentele schoonmaakklussen?
In februari 2020 heeft de gemeente besloten dat inwoners de incidentele schoonmaaktaken kunnen laten uitvoeren door de eigen aanbieder van huishoudelijke ondersteuning.
Wat zijn incidentele taken?
Jouw hulp verricht wekelijks de basistaken, zoals het stofzuigen en dweilen. Incidentele taken zijn schoonmaakwerkzaamheden die af en toe nodig zijn, zoals het schoonmaken van de binnenkant van de koelkast.
Heb je een beschikking Huishoudelijke ondersteuning waarop geen uren zijn vermeld?
Als je een beschikking hebt waarop geen uren vermeld staan, dan heb je hierover in 2020 een brief ontvangen van de gemeente. Met deze brief kun je de incidentele taken rechtstreeks bij de gemeente aanvragen. Na ontvangst van jouw beschikking kun je met jouw hulp afspreken wanneer en hoe je invulling wilt geven aan de incidentele taken.
Heb je een beschikking Huishoudelijke ondersteuning waar wel uren op zijn vermeld?
Dan worden de incidentele schoonmaakklussen al door je hulp uitgevoerd.
Wie kiest de thuishulpaanbieder?
Aanbieders huishoudelijke ondersteuning (via zorg in natura)
- A Zorg
- Actief Zorg
- ASP Thuiszorg
- AyganZorg
- CasaLinga
- Poetszorg, poetsen met een praatje
- Rinettezorg
- Stichting Sint Annaklooster
- Vitalis Zorggroep
- ThuiszorgInHolland
- Tzorg
- Zorgmed BV
Mijn aanbieder geeft aan dat ik geen hulp krijg tijdens de vakantie. Mag dit?
De aanbieder moet zorgen voor een schoon huis. Als er een korte periode geen of minder hulp wordt geboden is er geen sprake van vervuiling van uw woning. De aanbieder mag in de vakantieperiode dus een aantal weken overslaan, tenzij dit vanwege de persoonlijke situatie niet kan. De aanbieder kan, als het nodig is, na de vakantieperiode een keer extra komen of wat langer blijven om de boel weer bij te werken. Als je het belangrijk vindt dat bepaalde taken toch worden uitgevoerd tijdens de vakantie, dan kan je misschien een familielid of kennis vragen een handje te helpen.
Waarom ontvang ik een nieuwe beschikking?
Wanneer je een beschikking hebt ontvangen in 2018 en 2019 ontvang je in de periode van 1 juli tot en met 31 december 2024 een brief van de gemeente. In deze brief staat dat je prestatiegerichte indicatie wordt omgezet naar een indicatie in uren en minuten. In de beschikkingen die zijn gegeven in 2018 en 2019 zijn namelijk geen uren en minuten uitgeschreven. In de nieuwe beschikking wordt vastgesteld hoeveel uren en minuten huishoudelijke ondersteuning je krijgt. Dit is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid huishoudelijke ondersteuning die je nu ontvangt.
Wil je meer weten over de nieuwe beschikking? Kijk op eindhoven.nl/beschikking.
Kosten
Hoe worden de kosten voor huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo vergoed?
Dit kan op 2 manieren: via een Persoonsgebonden Budget (PGB) of Zorg in Natura (ZIN). Lees meer over het Persoonsgebonden Budget en Zorg in Natura.
Betaal ik een eigen bijdrage voor huishoudelijke ondersteuning?
Vanaf 2024 is de eigen bijdrage €20,40 per maand.
Ben je getrouwd of heb je een partner? En is minimaal één van jullie nog geen 66 jaar en 4 maanden (AOW-leeftijd)? Dan hoef je voor de meeste hulp uit de Wmo niets te betalen.
Meer informatie over de eigen bijdrage vind je op de website van het CAK.
Heb je een laag inkomen?
Als je een laag inkomen hebt en gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering Gemeentepolis, kun je een vergoeding ontvangen voor de eigen bijdrage. De aanvullende pakketten van de Gemeentepolis vergoeden een deel van de eigen bijdrage voor de Wmo. Kijk voor meer informatie op de pagina over de Gemeentepolis.
Maak je geen gebruik van de Gemeentepolis en heb je ernstige geldproblemen of schulden? Dan is het mogelijk dat je tijdelijk geen eigen bijdrage hoeft te betalen. Neem hiervoor contact op met WIJeindhoven.