Directieraad
De DR bestaat uit 5 leden: Aline Zwierstra, Ad Verbakel, Paul van Hooff, Carlo Schreuder en Lieve Schouterden.
Wat doen de leden van de Directieraad?
- Aline Zwierstra is sinds 1 november 2018 gemeentesecretaris/algemeen directeur. Ze vervulde die functie vanaf 1 september 2017 als waarnemer. Zij is voorzitter van de directieraad, verantwoordelijk voor de gemeentelijke organisatie en Strategie & Opgaven. Zij neemt deel aan de vergaderingen van het college van B&W.
- Ad Verbakel is concerncontroller en CFO (Chief Financial Officer). Hij is verantwoordelijk voor de portefeuille Financieel Beleid & Concerncontrol.
- Paul van Hooff is sinds december 2022 directeur Sociaal maatschappelijke opgaven. Hij vervulde deze functie vanaf 1 april 2022 als waarnemer. Hij is verantwoordelijk voor de portefeuille Sociaal Maatschappelijke opgaven.
- Carlo Schreuder is per 1 juli 2023 gestart als directeur Ruimtelijk Economische Opgaven. Hij is verantwoordelijk voor de portefeuille Ruimtelijk Economische opgaven
- Lieve Schouterden is sinds 13 november 2023 directeur Algemene Dienstverlening.
Portefeuilles en sectoren
Portefeuille Gemeentesecretaris/Algemeen directeur
De sector Strategie & Opgaven is verantwoordelijk voor:
• Het herkennen en volgen van trends en ontwikkelingen, en de gevolgen daarvan voor de gemeente, stad en inwoners in beeld te brengen. Ontwikkelingen zoals economische groei, klimaatverandering en digitalisering.
• Definiëren van strategische opgaven, ontwikkelpaden en programmalijnen, vertaald in een advies voor besluitvorming door Directieraad (DR) en bestuur. Deze zijn gericht op het behalen van de strategische doelen
• Strategische dossiers waarvoor verdere uitwerking nodig is.
• De inzet van strategische samenwerking & Public Affairs
• Inhoudelijk advies voor DR en bestuur op bovenstaande onderwerpen.
Het bundelen van deze taken stimuleert de inhoudelijke strategieontwikkeling, het behalen van de lange-termijndoelen en, sturing op de realisatie daarvan. Ook stimuleert het bewaken van en rapporteren over de voortgang van de strategisch gewenste ontwikkeling. Het bevordert de samenwerking en is goed op elkaar en op de strategische opgaven afgestemd. Daarnaast versterkt het keuzes over de gemeentelijke inzet in strategische samenwerkingen. Dit mede vanwege de directe koppeling met strategieontwikkeling, realisatie van doelstellingen en sturing en vanwege de verbinding met externe partijen en netwerken.
Portefeuille Ruimtelijk Economische Opgaven
De sector Ruimtelijk Beleid en Ontwikkeling is verantwoordelijk voor het beleid voor de fysieke leefomgeving van de stad. Dit beleid is geïnspireerd op de grote transitie-opgaven (energie, wonen, werken en mobiliteit). Het dient als kader voor nieuwe ontwikkelingen in de stad. We streven naar een goede balans tussen ruimte voor verandering en het beschermen en versterken van de bestaande kwaliteiten in de omgeving. Voor een goed functionerende stad voor onze inwoners, ondernemers en bezoekers vertalen we het beleid in logische omgevingsregels en specifieke adviezen per gebied of thema . Door te zorgen voor een actueel woningbouwprogramma en het stimuleren van de woningbouwproductie draagt de sector bij aan een vitale, veilige en leefbare stad. Verder werkt de sector aan de versterking en verduurzaming van de mobiliteit en bereikbaarheid van de stad. Daarnaast is de sector verantwoordelijk voor de implementatie van de Omgevingswet binnen de organisatie. De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Integraal Ruimtelijk Beleid
• Energietransitie
• Mobiliteitstransitie en bereikbaarheid
• Gezonde fysieke leefomgeving
• Klimaatadaptatie
• Wonen en Voorzieningen
• Omgevingsrecht
• Ontwikkelbedrijf
• Integraal ontwerp
De sector Stadsbedrijf is eigenaar van het gemeentelijk vastgoed. Ook is de sector verantwoordelijk voor een optimaal, duurzaam en efficiënt beheer van de openbare ruimte en uitvoering van projecten. Samen werken wij aan een leefbare, veilige en actieve stad. Dit doen we onder andere door te zorgen voor een basiskwaliteit in de hele stad (dat betekent: schoon, heel en veilig). De sector werkt aan groene parken, veilige en leefbare woonwijken, aan duurzame gebouwen en hoogwaardige sportfaciliteiten. De sector draagt bij aan een gezonde en levendige stad door het stimuleren van sport, onder meer in de accommodaties. Daarnaast behandelt de sector 120.000 meldingen per jaar van inwoners over de openbare ruimte, vastgoed en/of sport. We geloven dat we de beste resultaten behalen door samenwerking en verbinding met alle belanghebbenden (bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en de andere gemeentelijke sectoren).
De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Advies en Ondersteuning
• Eindhoven Sport
• Geoinformatie, Data en Kwaliteit
• Stadsbeheer
• Vastgoed
• Voorbereiding en Projectrealisatie
De sector Intake, Vergunningen Toezicht en Handhaving is verantwoordelijk voor de uitvoering van het proces van Intake, Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Intake zorgt voor behandeling van nieuwe initiatieven en voorbereiding op de vergunningaanvraag. Dit gebeurt samen met ontwikkelaars. Vergunningen behandelt de vergunningaanvragen op onder meer het gebied van bouwen, kamerverhuur, Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en horeca. Milieu, Bouw- en Woningtoezicht zorgt voor toezicht en handhaving op onder meer milieuwetgeving, bouwen, wonen en woonoverlast. De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Integrale Ruimtelijke Intake
• Vergunningen
• Milieu-, Bouw- en Woningtoezicht
• Kwaliteit- en Procesregie
De sector Ruimtelijke Programma’s en Projecten voert programma- en projectmanagementtaken uit die bijdragen aan realisatie van de stedelijke opgaven. Dit gebeurt door het realiseren van de programma- en projectresultaten voor een duurzame en maatschappelijke ontwikkeling van de stad. Denk bijvoorbeeld aan woningbouwproductie, energietransitie en mobiliteitstransitie. De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Ruimtelijke projecten
• Projectexpertise
De sector Economie & Cultuur zet zich in voor een aantrekkelijk woon-, leef-, vestigings- en ondernemersklimaat in onze stad. We zetten ons in voor het benutten van internationaal talent (van expats tot arbeidsmigranten), het organiseren van goede werkgeversdienstverlening, het mogelijk maken van de regionale schaalsprong en het realiseren van de voorzieningen die daarvoor nodig zijn. Met de inzet op economische transformatie werken we aan een toekomstbestendig aanbod. We verbeteren daarmee de leefbaarheid in de wijk en stad als geheel. Voor een leefbare en aantrekkelijke stad hebben we ook voorzieningen nodig die aansluiten bij de behoefte van inwoners in onze groeiende en veranderende stad. Denk aan een gebalanceerd aanbod detailhandel en horeca (waaronder een aantrekkelijk uitgaansleven), aanbod van evenementen, recreatie, sport, onderwijs, zorg, kunst en cultuur. Deze dragen in belangrijke mate bij aan de kwaliteit van leven voor onze bewoners en aan de aantrekkingskracht van Eindhoven voor bedrijven, (internationaal) talent en bezoekers.
De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Economische Zaken
• Arbeidsmarkt
• Kunst, Cultuur, Design en Evenementen
• Holland Expat Center South
Portefeuille Sociaal Maatschappelijke Opgaven
De sector Sociaal Maatschappelijk Beleid geeft richting aan besluitvorming en uitvoering van de sociaal maatschappelijke opgaven in Eindhoven. Dit gebeurt vanuit het perspectief van sociale partners en inwoners. De stad groeit en trekt nieuwe inwoners aan. Daarmee neemt de vraag naar hulp en ondersteuning vanuit het sociaal domein verder toe. Dit
terwijl er minder geld beschikbaar is en de bestaande personeelskrapte binnen zorg, welzijn en onderwijs groter wordt. We moeten daarom keuzes maken in onze toekomstige aanpak om het sociaal domein blijvend goed te laten functioneren. Die keuzes maken we vanuit 3 basisprincipes:
• We gaan uit van de kansen en krachten van onze inwoners, onze wijken en onze stad.
• We richten ons op het aanpakken van oorzaken.
• We investeren in gelijke kansen.
We zetten stevig in op het versterken van het dagelijks leven in de sociale basis. Dit doen we samen met inwoners, zodat Eindhovenaren
zo goed mogelijk en zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving ondersteuning kunnen krijgen.
Wat inwoners zelf kunnen, vergemakkelijken we daar waar nodig. Als aanvulling daarop werken organisaties in het sociaal domein vanuit een
gezamenlijke opdracht om de sociale basis te versterken. Een stevige sociale basis versterkt het dagelijkse leven van iedereen en is hét
fundament van onze stad. Door het zorgen voor dit stevig fundament kunnen we aanvullende (individuele) dienstverlening in het sociaal domein inzetten voor de inwoners die dat het hardst nodig hebben. De opgaven waar we de komende jaren voor staan raken ook het ruimtelijk domein, economisch domein en het veiligheidsdomein.
De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Samenleven
• Bestaanszekerheid
• Kansengelijkheid
De sector Sociaal Maatschappelijke Uitvoering zet zich in voor inwoners die het (tijdelijk) tegen zit en die ondersteuning nodig hebben
om weer (financieel) zelfredzaam te worden. De maatschappelijke opdracht om (kwetsbare) Eindhovenaren, in verschillende fasen en
facetten van hun leven, goede dienstverlening te bieden, staat centraal.
Hiervoor is ketensamenwerking noodzakelijk met maatschappelijke partners, bedrijven en ondernemers. Het resultaat is namelijk sterk
afhankelijk is van deze samenwerking.
We willen inwoners die daar recht op hebben zo snel mogelijk ondersteunen met een inkomen vanuit de Participatiewet, zodat er geen
schulden ontstaan. We begeleiden hen naar passende arbeid. Voor inwoners die wel al schulden hebben en/of in armoede leven streven we ernaar dat ze schuldenzorgvrij worden en zo financieel redzaam en zelfstandig mogelijk. Dit streven we na voor iedere Eindhovenaar. Dit doen we door proactief vroegtijdig en laagdrempelig hulp aan te bieden bij (dreigende) achterstanden.
Daarnaast nemen we besluiten op zorgaanvragen op het gebied van WMO en Jeugd, zoals huishoudelijke ondersteuning, begeleiding, PGB,
Beschermd wonen of een hulpmiddelen (bijvoorbeeld traplift, scootmobiel). We zijn verantwoordelijk voor de maatschappelijke opvang van dak- en thuislozen en gezinnen. We buigen we ons over vraagstukken met betrekking tot recht op onderwijs van ieder kind en jongere zodat deze (weer) kunnen meedoen in de samenleving. Ieder kind/iedere jongere tot 18 jaar mag en moet onderwijs kunnen volgen of als dit niet mogelijk is een ander passend traject volgen. Ook ondersteunen en begeleiden we inburgeringsplichtigen om hen zo snel als mogelijk duurzaam te laten integreren en meedoen door betaald werk in onze samenleving.
Om onbedoeld of oneigenlijk gebruik van gemeentelijke voorzieningen in de sociale zekerheid te voorkomen, houden we toezicht op het proces en dienstverlening en leven we wet- en regelgeving na.
De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Inkomen
• Servicebureau (Jeugd en WMO)
• Regieteam
• Schulddienstverlening
• Leerplicht en Doorstroompunt
• Migratie RMC en Inburgering
• Toezicht en Naleving
• Afdeling Kwaliteit
De sector Sociaal Maatschappelijke Ondersteuning vervult een belangrijke ondersteunende en verbindende functie binnen de 3 sociale sectoren. Wij begeleiden veranderingen en verbeteringen. Ons doel is om de eigen kracht en samenkracht in de stad en regio te versterken en de dienstverlening aan onze inwoners continu te verbeteren. Door inkoop, subsidies en contractmanagement realiseren we een kwalitatief passende en innovatieve jeugdhulp- en ondersteuning voor alle inwoners van Eindhoven en regiogemeenten. Dit doen we tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten en binnen de gestelde beleidskaders.
Wij leveren actuele informatie om ontwikkelingen te monitoren en zowel beleid als uitvoering te ondersteunen. Ook verzorgen we de secretariële ondersteuning voor de 3 sociale sectoren. Daarnaast voeren we verschillende administratieve processen uit rondom onder andere Participatiewet, minimaregelingen, meedoenbijdrage, leerlingenvervoer, Wmo en jeugd. Tenslotte zorgen we ervoor dat we als sociale sectoren onze schaarse middelen rechtmatig uitgeven en blijven voldoen aan de wet- en regelgeving zoals AVG en security.
De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Implementatie
• Inkomende geldstromen en uitgaande subsidies
• Inkoop en Contractmanagement
• Stuurinformatie
• Backoffice Administratie
• Kwaliteit, beheersing en ondersteuning
De sector Gebieden & Wijken is een sector in oprichting. Het doel met deze nieuwe sector is om meer focus aan te brengen op (integraal) gebiedsgericht werken en om meer maatwerk te bieden. Op dit moment werken we aan een inrichtingsplan voor de sector.
De sector Veiligheid en Handhaving draagt eraan bij dat de mensen die in Eindhoven wonen, werken en verblijven zich veilig voelen en veilig zijn.
Het zorgdragen voor veiligheid is een verantwoordelijkheid van en voor ons allemaal. Daarom werken we samen met inwoners, politie, Openbaar Ministerie en andere maatschappelijke partners.
We werken zoveel mogelijk met een vooruitziende blik zodat we zaken vroegtijdig kunnen aanpakken of voorkomen. Dit doen we op basis van (gerichte) informatie. Zo worden veiligheidsvraagstukken en incidenten, 24/7 effectief opgepakt. Als sector zetten we waar het kan in op preventie (voorkomen is beter dan genezen) en repressief waar het moet.
Vanuit de gezagsrol van de burgemeester neemt de sector de regie op een aantal terreinen, zoals uitvoering van de wet Bibob, cameratoezicht, gebiedsverboden en pandsluitingen. Bij handhaving van regelgeving hebben we ook een aantal bevoegdheden. Onze boa’s zijn het gezicht in onze wijken. Zij werken op basis van concrete informatie (bijvoorbeeld inwoners- en politiemeldingen) en doen dat gebiedsgericht.
De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Beleid & Advies
• Expertise
• Handhaving
• Regie & Projecten
Van Abbe Museum is een van de meest toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in Europa. Het museum heeft een uitgebreide internationale collectie van ruim 3.600 kunstwerken. De collectie bevat sleutelwerken van Joseph Beuys, Marc Chagall, René Daniëls, Marlene Dumas, Sheela Gowda, Patricia Kaersenhout, Gülsün Karamustafa, Iris Kensmil, Oskar Kokoschka, John Körmeling, El Lissitzky, Paul McCarthy, Pablo Picasso, Martha Rosler en Lidwien van de Ven, waarvan een selectie wordt getoond. Het museum stelt vragen op het gebied van kunst en samenleving op een experimentele manier aan de orde. Openheid, gastvrijheid en kennisuitwisseling zijn voor het Van Abbemuseum van belang. We prikkelen onszelf en onze bezoekers om over onderwerpen na te denken, bijvoorbeeld over de rol van de collectie als cultureel 'geheugen' of over het museum als publieke ruimte. Door internationale samenwerking en uitwisseling is het Van Abbemuseum bovendien een plaats voor creatieve kruisbestuiving. Een bron van verwondering, inspiratie en verbeelding.
Het museum is organisatorisch een sector van de gemeentelijke organisatie. De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Artistiek directeur
• Zakelijk directeur
• Team curatoren
• Afdeling collectie en bibliotheek
• Afdeling events, marketing, bemiddeling en fondsenwerving
• Afdeling producties en presentaties
• Afdeling facilitaire zaken
Portefeuille Algemene Dienstverlening
Binnen de gemeentelijke organisatie ondersteunt de sector Bestuurszaken het bestuur in zijn dagelijkse werk, bij de besluitvorming, in het bouwen en onderhouden van relevante netwerken in en buiten de stad en bij het zijn betrouwbaar en controleerbaar zijn voor haar inwoners. De afdeling ondersteunt de gemeentesecretaris en directie en organisatie in hun werk voor het bestuur.
Wie bij de gemeente Eindhoven terecht komt met vragen of wensen, komt allereerst in contact met de medewerkers van de sector Publiekscontacten. Voor inwoners en ondernemers vormt deze sector de centrale ingang van de gemeentelijke organisatie. We stellen onze inwoners en ondernemers centraal. Of het nu gaat om de balies in het Stadhuis, de telefonische bereikbaarheid of de beschikbaarheid van digitale informatie en digitale transacties. De Eindhovense inwoner, ondernemer of bezoeker kiest zelf het dienstverleningskanaal. De sector Publiekscontacten bestaat uit vier afdelingen:
• Klantcontactcentrum (KCC)
• Burgerzaken
• Belastingen
• Ontwikkeling en Ondersteuning van de Dienstverlening (OOD)
Het doel van de sector Communicatie is ervoor zorgen dat beleid en uitvoering van de gemeente begrijpelijk, toegankelijk en betrouwbaar is voor bewoners, bezoekers en ondernemers en voor de organisatie en het bestuur. De opgaven in de stad staan daarbij centraal. Met onze activiteiten dragen wij bij aan het waarmaken van de ambities op het gebied van duurzaamheid, woningbouw en maatschappelijke opvang. De sector Communicatie bestaat uit de volgende onderdelen:
• Project- en beleidscommunicatie: ondersteuning beleid en projecten, samenspraak/participatie, Heldere Taal.
• Bestuurscommunicatie en representatie: woordvoering voor en communicatieadvies aan het college van B&W, perscentrum, mediacontacten, representatie bestuur en protocol.
• Eigen media, Studio: social media, webcare, Eindhoven.nl en subsites, productie beeld/tekst voor print/web/tv/film, interne communicatie.
De sector Personeel & Organisatie is dienstverlenend naar de interne organisatie en ontwikkeld en voert beleid uit op het gebied van HR. De sector ondersteunt leidinggevenden en medewerkers met professioneel HR advies en HR-systemen. Samen met de directie en andere sectoren werken wij aan een heldere organisatie voor medewerkers om hen een prettige, gezonde en duurzame werkomgeving kan bieden. Daarnaast adviseert de sector over en ondersteunt bij organisatiewijzigingen en leiderschapsontwikkeling. Met de groei van de stad groeit de ambtelijke organisatie vanzelfsprekend mee. Om talent binnen te halen en aan ons te binden is investeren in een arbeidsmarktstrategie en inclusief goed werkgeverschap van groot belang. De sector Personeel & Organisatie bestaat uit de volgende afdelingen:
• Beleid & Ontwikkeling
• Expertise
• Management en Organisatie
• Advies en administratie
De sector Informatisering & Beheer bestaat uit een grote diversiteit van IT-professionals die samen met een aantal partners de continuïteit van de informatievoorziening dagelijks borgen en verbeteren. Zo is een veilige en betrouwbare interne werkplek en de digitale dienstverlening naar onze inwoners gegarandeerd.
Verder innoveren we voortdurend om aangesloten te blijven bij veranderende wet- en regelgeving, privacy en security ontwikkelingen.
De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Advies
• Programma’s en Projecten
• Functioneel Beheer
• ICT Infra en Services
• Planning en Processen
De sector Facilitaire en Administratieve Ondersteuning is binnen de gemeente de specialist en partner op het gebied van gegevensregistraties, documentaire informatievoorziening, facilitaire services, huisvesting en Inkoop- en Contractmanagement. Door onze adviezen en ondersteuning kunnen onze medewerkers effectief en efficiënt werken.
We zorgen voor een up-to-date (financiële) administratie, financiële verslaglegging en verantwoording, een duurzame informatiehuishouding, archiefbeheer en rechtmatig inkopen. Ook dragen we met onze activiteiten bij aan heldere inrichting, ontwikkeling en beheer van de administratieve organisatie en bieden we medewerkers de nodige faciliteiten om hun werk voor de stad goed uit te voeren. De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
• Documentaire Informatievoorziening
• Facilitaire Services
• Financiële Administratie
• Inkoop en Contractmanagement.
De sector CIO-Office is verantwoordelijk voor strategie op het gebied van informatievoorziening (IV). Het CIO-Office zorgt ervoor dat visie,
strategie en beleid worden vormgegeven, opgesteld en uitgevoerd. Zo wil het CIO-Office zorgen voor de best passende ondersteuning op het
gebied van informatievoorziening voor de uitvoering van de maatschappelijke taken van de gemeente.
De sector CPO-Office is verantwoordelijk voor het beleid van Inkoop en Contractmanagement en de sturing op de naleving hiervan. De sector ondersteunt sectoren onder meer bij het realiseren van duurzame inkoop.
De sector Juridische Zaken draagt bij aan de (bestuurlijke) ambities van de stad door het bieden van expertise, advies en uitvoering op het
gebied van juridische zaken aan de sectoren. Het takenpakket van Juridische Zaken bestaat onder andere uit:
• De afhandeling van bezwaar- en beroepschriften en advisering op het gebied van onder andere de Omgevingswet, gemeentelijke verordeningen, Openbare orde & Veiligheid, Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, de Wet openbaarheid van bestuur, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.
• Het behandelen van klachten.
• Het voeren van mediationtrajecten.
• Het opstellen van sectoroverstijgende advies aan bestuur en sectoren.
• Advisering op het gebied van privaatrecht.
• Uitvoering van openbaarmakingen en publicaties.
• Juridisch control.
Portefeuille Financieel Beleid & Concerncontroller
Vanuit onze expertise faciliteert de sector Control de organisatie in de beheersing van haar beschikbare middelen om zo te kunnen sturen op realisatie van haar doelen.
Op basis van heldere strategie, vereenvoudigde gestandaardiseerde processen, duidelijke kaders en heldere rollen, taken en verantwoordelijkheden wil de sector groeien naar een professionele ondersteuner voor onze klanten door het leveren van hoogwaardige producten en diensten.
De gemeente Eindhoven wil aanspreekbaar zijn op haar financiën.
Management moet hiervoor goed zicht hebben op de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid. Bereikt de gemeente haar doelen tegen redelijke kosten, binnen beschikbare budgetten en op basis van vastgestelde spelregels? Hiermee sluit de gemeente aan bij de ontwikkeling bij overheden om niet alleen transparant en aanspreekbaar te sturen en verantwoorden over de financiën, maar ook over bedrijfsvoering, dienstverlening en beleid. De sector Control adviseert en ondersteunt de organisatie bij de beantwoording van deze vragen. Door het deskundige advies van de sector , weet de organisatie wat ze wil bereiken en wat ze daarvoor over heeften weet of ze dat gaat bereiken zo nodig kan bijsturen.
De sector bestaat uit de volgende afdelingen:
- Concernfinanciën (CF)
- Ruimtelijke Economische Dienstverlening (RED)
- Sociaal Maatschappelijke Opgaven (SMO)
- Audit en Toetsing (A&T) (specifiek t.b.v. de concerncontroller)
- Beleidsinformatie en onderzoek (BIO) en Staf (BOS)
Meer informatie over de gemeente Eindhoven als werkgever?
Meer informatie over de gemeente Eindhoven vind je onder andere op de pagina Werken voor Eindhoven en in het sociaal jaarverslag.
-
Sociaal jaarverslag 2023 (1.63 MB)
-
Sociaal jaarverslag 2022 (2.26 MB)
-
Sociaal jaarverslag 2021 (11 MB)
-
Sociaal jaarverslag 2020 (2.79 MB)