Het voetpad tussen de Firapeellaan en Genovevalaan wordt ook verlegd. Hierdoor krijgen de bomen langs de weg extra ruimte om te groeien en hebben ze minder last van het nieuwe asfalt.
Hoe gaat het eruit zien?
De Roelantlaan heeft aan de zuidzijde over heel de afstand een fietspad en aan de noordzijde enkel tussen de Huizingalaan en de Veluwelaan. Deze stukken worden samen met de aansluitingen richting de Biesboslaan en de Amelandlaan geasfalteerd. Het fietspad wordt verlegd, zodat er voldoende plaats is voor groen, fietsen en voetpad. Waar mogelijk wordt verharding weggehaald om groen te ontwikkelen. De doorsteekjes in de middenberm worden niet geasfalteerd. Deze zijn nog niet aan onderhoud toe.
Alle opsluitbanden tussen het voet- en fietspad worden vervangen door schuine banden. Dit wordt vervangen, omdat deze versleten zijn. Door het toepassen van de schuine banden wordt het fietspad verkeersveiliger.
De strook met moeraseiken krijgt ruimte om te ontwikkelen en om de worteldruk op de tegels tegen te gaan. Ook worden wortelschermen en kratstructuren gebruikt om het nieuwe asfalt te beschermen tegen wortelgroei.
De huidige bomen voor de woonhuizen in de Roelantlaan worden (grotendeels) vervangen of hun groeiplaats wordt verbeterd om een kwalitatieve bomenrij te creëren. Om te zorgen dat de boomwortels beperkte problemen gaan opleveren voor de asfaltverharding en te zorgen voor een verbetering van het aanwezige groen, worden er ondergronds grotere boomplantvakken gemaakt. Hierdoor worden de boomvakken met elkaar verbonden. In de boomvakken wordt er groeiplaatsverbetering doorgevoerd. De groenstrook onder de hoogspanningsleiding wordt verstrekt met extra groen.
Waarom verandert het?
Door de tegels is het fietsen op de fietsen niet prettig. De bestrating is op veel plaatsen ongelijk en de afwatering is niet altijd goed. Ook liggen de afvoerputten (straatkolken) in het fietspad, wat niet prettig is om overheen te rijden.
Met het asfalteren van fietspaden verbeteren we de fietskwaliteit. Ook wordt de stoep opnieuw betegeld, zodat ook hier het lopen prettiger wordt.
Wat is de planning?
We gaan uit van de onderstaande planning. Het kan natuurlijk zijn dat sommige onderdelen meer tijd nodig hebben dan ingeschat, bijvoorbeeld door weersomstandigheden of andere onverwachte omstandigheden. Als dit het geval is, passen wij onderstaande planning aan.
December 2024 | De voorbereidingen starten zo snel mogelijk. Dit houdt onder meer in dat we technische tekeningen maken en afspraken maken met alle betrokkenen. |
Maart 2025 | Aanbesteding werkzaamheden, keuze aannemer. We hopen medio maart hiermee klaar te zijn. |
Juni 2025 | Start en afronding werkzaamheden asfalteren fietspaden. |
Waar vind ik meer informatie?
Voor aanvang van de werkzaamheden informeren we je via deze website. Voor vragen kun je contact opnemen met Ward Vercammen, projectleider openbare ruimte voor gemeente Eindhoven ward.vercammen@eindhoven.nl.