Hulp, ondersteuning en geld
De Kindregeling bestaat uit hulp en ondersteuning vanuit de gemeente en een geldbedrag vanuit de landelijke overheid.
Video
Bekijk de video op kindregelingvoorjou.nl om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Voor wie is de Kindregeling?
De Kindregeling is voor kinderen van ouders die erkend slachtoffer zijn van de toeslagenaffaire en die geboren zijn tussen 1 januari 1984 en 5 november 2022. De meeste kinderen en jongeren die recht hebben op de Kindregeling krijgen vanzelf een brief van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) met meer uitleg.
Lees meer op Kindregelingvoorjou.nl.
Hoe krijg ik hulp?
Als je gebruik wilt maken van de hulp de gemeente, dan kun je zelf contact opnemen met de gemeente. Contact opnemen kan via een e-mail naar toeslagenaffaire@eindhoven.nl of bel telefoonnummer 14 040 en geef aan dat je graag ondersteuning wil in het kader van de toeslagenaffaire.
Welke hulp kan ik krijgen?
Dat kan allerlei hulp zijn. Je bespreekt samen met de generalist van WIJeindhoven wat voor hulp jij of jouw kind(eren) nodig heeft. Dat kan bijvoorbeeld hulp bij school of werk zijn, of hulp bij het verwerken van stress of verdriet of hulp voor als je op een andere manier in de knoop zit. Maak gebruik van dit aanbod. We zijn er om je te helpen. Ook als je inmiddels zelf een gezin hebt. En het in je gezin nu niet lekker loopt.
Bij WIJeindhoven werken mensen die speciaal zijn opgeleid om samen met jou te kijken wat jij nodig hebt. Samen met je contactpersoon van WIJeindhoven maak je een plan van aanpak.
Aanvullende hulp
Er zijn ook landelijke initiatieven om je te ondersteunen. Meer informatie daarover vind je op Kindregelingvoorjou.nl.
Hoe zit het met geld of middelen vanuit de Spuk?
Soms melden ouders of kinderen zich bij de gemeente omdat ze hebben gehoord dat ze recht hebben op geld of middelen vanuit de Spuk. Dat klopt echter niet. Je kunt aan de Spuk geen rechten ontlenen, of een beroep doen op geld of middelen via de Spuk. Gedupeerde ouders en kinderen hebben recht op brede ondersteuning (hulp) door de gemeente. Die hulp is altijd op maat en de afspraken tussen ouders en de gemeente worden door WIJeindhoven vastgelegd in een plan van aanpak. Daarin staat wat jij nodig hebt om een nieuwe start te maken. De Spuk speelt geen rol bij het bepalen van soort die hulp die jij nodig hebt. Om de doelen uit het plan van aanpak te halen, kán de gemeende ondersteunende spullen of middelen verstrekken. Maar dat hoeft niet. Soms is andere hulp meer passend.
Het geld dat je vanuit UHT hebt gehad als compensatie of als schadebedrag, speelt nooit een rol bij het bepalen van welke hulp je nodig hebt voor een nieuwe start.
Wat houdt brede ondersteuning door de gemeente precies in?
Als je als ouder of kind getroffen bent door de problemen met de kinderopvangtoeslag, dan kun je via de gemeente hulp krijgen. Brede ondersteuning heet dat. Die hulp is er voor jou en je gezin op het gebied van: zorg, gezin, werk, financiën en wonen. Welke hulp jij nodig hebt, bepalen we samen. Dat doet een medewerker van WIJeindhoven namens de gemeente in een gesprek. Samen bepalen jullie wat jij nodig hebt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
- Uitleg over zaken die je ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar je heel erg tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rijtje zetten en overzicht over je geld en geldzaken krijgen.
- Het kan ook zijn dat je je ergens zorgen over maakt en je graag wilt dat iemand met je meedenkt. En je de weg wijst naar de juiste hulp. Hulp om je thuissituatie te verbeteren, om werk te vinden, of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor jou zijn, voor je kinderen of voor het hele gezin.
- Heb je specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met de medewerker van WIJeindhoven.
- Soms heb je ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat je eerder niet kon doen door je problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kan je met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in jouw geval passende hulp is.
Plan van aanpak
De medewerker van WIJeindhoven houdt ook overzicht over de hulp aan jou en je gezin, en houdt contact met je om te bespreken of alles goed loopt. Ook stellen jullie samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die je krijgt. Je krijgt dit plan ook mee naar huis. Zo kun je nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heb je vragen? Dan kun je ook die altijd aan de medewerker van WIJeindhoven stellen.
Ik wil met iemand praten. Kan dat?
Dat kan. Er zitten mensen voor je klaar. Je kunt het over van alles hebben. Ook over problemen die zijn begonnen door fouten met de kinderopvangtoeslag. Je kan anoniem bellen of chatten:
- Ben je tussen de 8 en 18 jaar? Dan kan je gratis en anoniem bellen of chatten met de Kindertelefoon. Bel 0800-0432 of ga naar de website van de Kindertelefoon om te chatten.
- Ben je tussen de 18 en 24 jaar en heb je behoefte om met iemand te praten? Dan kan je contact opnemen met de Alles Oké? Supportlijn. Bel 0800-0450 of ga naar Alles Oké? Supportlijn – alles is bespreekbaar (allesoke.nl) om te chatten.
Hoe gaat de gemeente om met mijn gegevens?
We vragen jou of jij het goed vindt dat we jouw gegevens doorgeven aan WIJeindhoven. Zij nemen vervolgens contact met je op.
Hoeveel geld krijg ik?
Hoeveel geld je krijgt, hangt af van je leeftijd op 1 juli 2023. De bedragen zie je in de tabel hieronder. Meer informatie over hoe je met het geld kunt omgaat lees je op Kindregelingvoorjou.nl.
Leeftijd op 1 juli 2023 | Bedrag |
---|---|
0 t/m 5 jaar | € 2.000 |
6 t/m 11 jaar | € 4.000 |
12 t/m 14 jaar | € 6.000 |
15 t/m 17 jaar | € 8.000 |
18 jaar en ouder | € 10.000 |