Waarover kan ik een klacht indienen?
Je kunt een klacht indienen over de manier waarop je bent behandeld. Bijvoorbeeld wanneer je te laat, onjuiste of onvolledige informatie hebt gekregen. Of wanneer niet op je vragen is gereageerd.
Je kunt geen klacht indienen over:
- iets dat langer dan 1 jaar geleden is gebeurd;
- gemeentelijk beleid;
- iets waarover je al eerder een klacht hebt ingediend;
- iets waartegen je bezwaar had kunnen maken of beroep had kunnen instellen;
- gedragingen of handelingen die al worden onderzocht door Justitie.
Hoe wordt mijn klacht behandeld?
We bekijken of de ambtenaar of bestuurder op een behoorlijke manier is omgegaan met jou als burger. In onderstaande behoorlijkheidswijzer lees je welke normen we hiervoor hanteren. Het klachtrecht is geregeld in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Informele afhandeling
Het merendeel van de klachten wordt informeel behandeld. Onze klachtenbehandelaar neemt telefonisch contact met je op om het probleem te bespreken en te bekijken hoe dat kan worden opgelost. Zo willen we ervoor zorgen dat je alsnog tevreden bent.
Ben je niet tevreden over deze afhandeling, dan volgt een formele afhandeling van je klacht.
Formele afhandeling
De klachtbehandelaar brengt na afronding van een uitgebreid onderzoek een advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Het college oordeelt op basis van dat advies of de klacht gegrond is en kan aanbevelingen doen.
De nationale ombudsman heeft regels opgesteld waarop gemeenten worden getoetst. Meer informatie hierover vind je in de Behoorlijkheidswijzer op de website van de nationale ombudsman.
Wanneer krijg ik antwoord?
De klachtbehandelaar probeert binnen 5 werkdagen (telefonisch) contact op te nemen om jouw klacht en mogelijke oplossingen te bespreken. Ook bespreekt hij/zij de verdere procedure, zodat je weet wat je van ons kunt verwachten en wanneer.
Je hoort binnen 6 weken van ons hoe we je klacht behandelen. We kunnen deze termijn eenmalig verlengen met 4 weken. Deze termijn is in de wet (Algemene wet bestuursrecht) vastgelegd. Als we meer tijd nodig hebben, dan vragen we hiervoor jouw toestemming.
Ik ben het niet eens met de klachtafhandeling, wat kan ik doen?
Je kunt binnen 1 jaar nadat je antwoord hebt ontvangen, een verzoekschrift indienen bij de Ombudscommissie. Stuur je brief naar Ombudscommissie Eindhoven, t.a.v. de secretaris, Postbus 9, 5600 AA Eindhoven.
In je verzoekschrift moet staan:
- je naam, adres en telefoonnummer;
- de datum waarop je het verzoekschrift indient;
- de reden(en) waarom je een verzoekschrift indient;
- een omschrijving van de gedraging waartegen jouw klacht is gericht en wanneer de gedraging heeft plaatsgevonden;
- de manier waarop je de klacht bij ons hebt ingediend, onze bevindingen van het onderzoek en ons oordeel over jouw klacht;
- je handtekening.
Wat kan ik van de Ombudscommissie verwachten?
De Ombudscommissie is onafhankelijk en onpartijdig. De commissie kijkt opnieuw naar de klacht en komt met een oordeel, een oplossing en/of advies om de klacht op te lossen of in de toekomst te voorkomen. De commissie kan ook aanbevelingen doen aan het college van B en W.
Meer informatie over de Ombudscommissie Eindhoven vind je op ombudscommissieeindhoven.nl.
Kan ik ook per mail, post of telefonisch een klacht indienen?
Dat kan.
- Mail naar klachtenbehandelaren@eindhoven.nl. Vermeld hierbij op welke medewerker(s) of bestuurder(s) jouw klacht betrekking heeft en wat de kern van de klacht is. Geef bij voorkeur ook jouw telefoonnummer door;
- Stuur een brief naar Gemeente Eindhoven, t.a.v. Klachtenbehandelaren, Postbus 90150, 5600 RC Eindhoven. Vermeld hierbij op welke medewerker(s) of bestuurder(s) jouw klacht betrekking heeft en wat de kern van de klacht is. Geef bij voorkeur ook jouw telefoonnummer door;
- Of bel met telefoonnummer 14 040 en vraag naar een klachtenbehandelaar.
Ik heb nog vragen, kan ik contact opnemen?
Jazeker, je kunt contact opnemen met de klachtenbehandelaars van de gemeente. Je kunt via telefoonnummer 14 040 vragen naar een klachtenbehandelaar of je kunt een mail sturen naar klachtenbehandelaren@eindhoven.nl.
Waar vind ik een overzicht van ingediende klachten?
Een overzicht van klachten die de afgelopen jaren zijn ingediend, vind je in het pdf-bestand hieronder.
-
Overzicht publicatie klachten Awb 2023 (175.08 KB)