Een aantal bewoners en bedrijven uit de buurt dacht in het voortraject mee over een passende inrichting. Reactie uit de werkgroep:
"De Gabriël Metsulaan wordt getransformeerd van een uitgeleefde verkeersader tot een parklaan met veel groen en de prachtige bomen. De barrière tussen Cingelshouck en Irisbuurt wordt verzacht."
Waarom krijgt de Gabriël Metsulaan een nieuwe inrichting?
De riolering en de bestrating in het woongebied van de Gabriël Metsulaan zijn aan vervanging toe. We vervangen de oude riolering inclusief de aftakking naar het achterterrein Gabriël Metsulaan 54 a t/m e. We grijpen deze kans aan om méér verbeteringen door te voeren en de straat toekomstbestendig te maken. Tijdens de vervanging van de riolering wordt ook een nieuw hemelwaterriool aangelegd. Een robuust watersysteem maakt de straat bestand tegen zware piekbuien, ook bij een veranderend klimaat.
De Gabriël Metsulaan op het bedrijventerrein De Kade wordt ook onder handen genomen. De riolering in dit deel is nog in goede staat. Deze wordt niet vervangen en er komt hier geen hemelwaterriool. Wel richten we de straat opnieuw in. De straat krijgt een nieuwe bestrating en meer groen. De bereikbaarheid van bedrijven wordt verbeterd. Reactie uit de werkgroep:
“De verbeterde inrichting als 30-km zone en het weren van vrachtverkeer in het woongebied, zal de geluidsoverlast en trillingen zeker terugbrengen.”
Woongebied: Hoe gaat de Gabriël Metsulaan eruitzien?
Gabriël Metsulaan van Geldropseweg tot Dirk Boutslaan
De Gabriël Metsulaan (gedeelte woongebied) wordt een straat waar het prettig wonen is. De straat wordt smaller, uitgevoerd in klinkers met rode asfaltfietsstroken. De karakteristieke bomenlaan blijft. Aan weerszijden komen grote groenvakken. De gevarieerde beplanting zorgt voor een vriendelijke uitstraling. De beplanting zorgt voor een buffer tussen de voetpaden en het autoverkeer. Het vrachtverkeer wordt geweerd door een vrachtwagenverbod. De verkeerscirculatie voor automobilisten verandert niet. De Gabriël Metsulaan blijft een tweerichtingenstraat, waar een maximum snelheid geldt van 30 km/uur. Verschillende inrichtingsmaatregelen voorkomen hardrijden.
De nieuwe inrichting is veilig, groen, klimaatbestendig en draagt bij aan een gezondere leefomgeving. Bovenal willen we bereiken dat de Gabriël Metsulaan een fijne woonstraat is voor de bewoners. Reactie uit de werkgroep:
"De versmalde rijbaan geflankeerd door groenperken maakt het geheel niet alleen visueel aantrekkelijk maar dwingt het verkeer ook tot rustiger rijden."
De belangrijkste punten op een rij
Gabriël Metsulaan van Geldropseweg tot Dirk Boutslaan:
- De straat wordt smaller. De breedte was 10,5 meter en wordt 5,8 meter breed.
- Bij de kruisingen met de Voorterweg en Van Wassenhovenstraat komen verhoogde plateaus.
- Halverwege komt een slinger in de weg. Dit heeft een snelheidsremmend effect.
- Er komt een inritconstructie bij de Dirk Boutslaan voor een overzichtelijker kruispunt en een duidelijke overgang naar het woongebied.
- Er komt een vrachtwagenverbod voor niet-bestemmingsverkeer.
- De karakteristieke laanbomen blijven staan.
- Tussen de Geldropseweg en Dirk Boutslaan komen 58 parkeervakken.
- Alle opritten en garages blijven bereikbaar via inritten.
- Er komt 3139 m2 meer groen. Dit is een vervijfvoudiging van het huidige oppervlak aan groen.
- Het woongebied krijgt een hemelwaterriool. Bij toestemming van de huiseigenaar worden de regenpijpen aangesloten op dit hemelwaterriool. De wooneigenaren ontvangen hierover een brief voor aanvang van de werkzaamheden. De nieuwe aansluiting wordt aangelegd door de aannemer op kosten van de gemeente Eindhoven. De voortuin wordt weer netjes achtergelaten. Opgebroken bestrating wordt weer teruggelegd.
- In het woongebied wordt de riolering inclusief de huisaansluitingen in openbare ruimte vervangen.
- De rioolaftakking naar het achterterrein Gabriël Metsulaan 54 a t/m e wordt vervangen. Het openbare deel van dit terrein wordt opnieuw bestraat met hergebruik van de materialen.
- Er komen wadi’s (een verlaging in het groen) om water te bergen en infiltreren.
- De Gabriël Metsulaan 53 - 63 krijgen geveltuinen.
In de documenten hieronder vind je het definitief ontwerp en opmerkingen, tips en reacties op het voorlopig ontwerp verwerkt.
-
Definitief ontwerp Gabriël Metsulaan (2.38 MB)
Verkeer & parkeren
Voetgangers
- De voetpaden liggen langs de perceelsgrenzen en krijgen grijze betontegels van 30 bij 30 centimeter.
- Oversteken kan op logische plekken over de verhoogde plateaus bij de Voorterweg en Van Wassenhovenstraat. In 30 km/uur gebied komen geen zebrapaden.
- Door de beperkte straatbreedte is oversteken veiliger.
- Bij de parkeerplaatsen is een uitstapstrook van 90 cm breed.
Fietsers
- Voor de fietser komen aan weerszijden rode asfaltfietsstroken van 1,75 meter breed.
- De opstelstroken voor fietsers bij de verkeerslichten Geldropseweg veranderen niet. De linksafslaande fietser staat tussen de auto’s om conflicten óp de kruising te voorkomen. De linksafstrook voor de fietser wordt wel langer en aangelegd in rood asfalt. Dat maakt linksafslaan voor de fietsers veiliger.
- De fietsstroken sluiten aan op de fietsvoorzieningen op de Geldropseweg, Dirk Boutslaan en Lucas Gasselstraat.
Gemotoriseerd verkeer
- De Gabriël Metsulaan blijft een 30 km/u-erftoegangsweg. We pakken hardrijden aan door inrichtingsmaatregelen. Op de kruisingen met de Van Wassenhovenstraat en de Voorterweg komen plateaus. Bij de Dirk Boutslaan komt een inritconstructie.
- Haverwege de Gabriël Metsulaan komt een slinger in de weg. De weg wordt visueel smaller door hogere en dichtere beplanting direct aan de straat.
- De straat wordt 5,8 meter breed. Aan weerszijden fietsstroken van 1,75 meter breed en een rijbaan van 2,3 meter breed. Ter vergelijking: de huidige breedte is ongeveer 10,5 meter breed.
- In het woongebied, de Gabriël Metsulaan van Geldropseweg tot Dirk Boutslaan, komt een vrachtwagenverbod. Vrachtverkeer kan via Dirk Boutslaan of Geldropseweg naar de Ring.
- De verkeerscirculatie voor autoverkeer wijzigt niet. We onderzochten de gevolgen van eenrichtingsverkeer of een knip, maar dit leidt tot omrijbewegingen en meer drukte in omliggende straten.
- De opstelstroken bij de verkeerslichten Geldropseweg veranderen niet. Een opstelstrook voor rechtsaf en rechtdoor en een tweede opstelstrook voor linksaf zorgen voor een goede doorstroming. Verkeersmodellen tonen aan dat er lange files ontstaan als er een opstelstrook verdwijnt.
- Na opening van de Geldropseweg vervalt de busroute.
- Er rijden na de herinrichting minder (vracht)auto’s door de straat. Een afname van ongeveer 15%. Dit komt doordat het vrachtwagenverbod wordt ingesteld en de nieuwe inrichting minder autoverkeer uitnodigt. De verwachting is dat er dagelijks 4.250 tot 4.500 motorvoertuigen door de Gabriël Metsulaan rijden. Ter vergelijking: In 2014 reden er 5.278 motorvoertuigen per etmaal. In 2018 waren dit er 5.006.
Parkeren
- Parkeren gebeurt in langsparkeervakken (achter elkaar) voor veilig in- en uitrijden.
- Tussen de Geldropseweg en Dirk Boutslaan komen 58 openbare parkeerplaatsen in parkeerhavens. Dit waren 64 parkeerplaatsen op een parkeerstrook. De 6 parkeerplaatsen vervallen door de introductie van langsparkeren, het creëren van goede oversteken bij de zijwegen en de slinger in de weg. Bij de slinger grenst het groen direct aan de straat. Hier komen geen parkeerplaatsen.
- Parkeren op eigen terrein blijft bereikbaar. Alle opritten en garages krijgen een inrit.
- De langsparkeervakken krijgen uitstapstroken van 90 cm. breed.
Groen
Bomen
- De karakteristieke laanbomen (lindes) blijven.
- In totaal komen er 46 bomen. Dit zijn er 10 meer dan nu.
- Een enkele ongezonde boom wordt gekapt en vervangen. De laanstructuur blijft intact.
- Op de hoek Geldropseweg – Gabriël Metsulaan worden 2 bomen gekapt voor de groene middenberm. We maken een nieuwe groenstrook met bomen.
- De bestaande en nieuwe bomen krijgen grotere boomvakken en betere groeiplaatsen.
Groen en plantvakken
Het gedeelte tussen Geldropseweg tot Dirk Boutslaan krijgt meer groen. Het groenoppervlak was 702 m2 en wordt 2689 m2 (+62m2 aan open/groene verharding) in de nieuwe situatie. De plantvakken worden breder en liggen tussen de trottoirs en de rijbaan. Nieuwe aanplant met bloeiende halfhoge en gevarieerde beplanting zorgt voor een prettiger woonomgeving. Het autoverkeer is voor de voetganger en bewoner minder aanwezig en op iets grotere afstand.
Water
Een extra rioolbuis voor regenwater zorgt dat schoon water de Dommel in stroomt, via het nieuwe hemelwatersysteem van Dirk Boutslaan, Geldropseweg en Vestdijk. Op deze manier hoeft het schoon water niet verwerkt te worden in de rioolwaterzuiveringsinstallatie.
In het groen tussen de hoofdrijbaan en de parallelwegen komen wadi’s. Wadi’s zorgen dat regenwater minder snel afgevoerd wordt en het beter kan infiltreren in de ondergrond. Dit voorkomt verdroging. En door hier water tijdelijk op te vangen, kunnen we waterproblemen in lagere delen van Eindhoven verhelpen. De wadi’s zijn verlagingen in het groen waar tijdelijk water in kan staan. Bij normaal weer staat er geen water in de wadi. De wadi’s worden aangeplant met soorten die goed tegen water kunnen. Bij piekbuien staat hier tot enkele dagen water. Bij de graafwerkzaamheden letten we goed op dat de boomwortels niet beschadigen.
Meubilair
Lantaarnpalen
Alle lantaarnpalen worden vervangen. Er komen nieuwe lagere masten die passen bij een woonstraat. Ook de armatuur (lamp) wordt vervangen door energiezuinige led-verlichting. De Gabriël Metsulaan krijgt twee soorten verlichting. De 6 meter hoge lichtmasten voor verlichting van de rijbaan. En 4 meter hoge lichtmasten voor voetpaden die verder van de rijbaan liggen.
Overig straatmeubilair
Er komen geen bankjes, prullenbakken of paaltjes. De verkeersborden worden waar mogelijk aan lichtmasten bevestigd. Op deze manier ontstaat een fraai en rustig straatbeeld.
Bedrijvendeel: Hoe gaat de Gabriël Metsulaan eruitzien?
Gabriël Metsulaan van Dirk Boutslaan tot Kanaaldijk Zuid
De Gabriël Metsulaan op het bedrijventerrein De Kade krijgt ook een opknapbeurt. De riolering in dit deel is nog in goede staat. Deze wordt niet vervangen en er komt hier geen hemelwaterriool. De Gabriël Metsulaan krijgt een op het gebruik afgestemde inrichting waarbij het straatbeeld ook wordt verfraaid.
De belangrijkste punten op een rij
- Er komen 18 langsparkeervakken (auto’s parkeren achter elkaar).
- De eigen terreinen blijven bereikbaar voor auto’s.
- Er komt 852 m2 meer groen.
- De riolering is in goede staat en wordt niet vervangen en er komt geen hemelwaterriool.
- De huisaansluitingen en kolkaansluitingen worden vervangen.
- Toegankelijk voor grote vrachtwagens door ruimere bochten en een brede straat.
- Een laad- en losplek zorgt dat vrachtwagens niet op de rijbaan hoeven te staan.
In de documenten hieronder vind je het definitief ontwerp en opmerkingen, tips en reacties op het voorlopig ontwerp verwerkt.
-
Definitief ontwerp Gabriël Metsulaan (2.38 MB)
Verkeer & parkeren
Voetgangers
De voetpaden liggen langs de perceelsgrenzen en krijgen grijze betontegels van 20 bij 20 centimeter.
Fietsers
Voor de fietser komen aan weerszijden rode asfaltfietsstroken van 2 meter breed.
Gemotoriseerd verkeer
- De straat wordt 7 meter breed. Breder dan de straat in het woongebied vanwege de draai die grote vrachtwagens maken naar de bedrijfspercelen;
- Aan weerszijden komen fietsstroken van 2 meter breed en een rijloper in het midden van 3 meter;
- De bochten zijn ruimer voor een goede bereikbaarheid van grote vrachtwagens;
- Een parallelweg van 4,5 meter breed zorgt dat het eigen terrein van bedrijven toegankelijk blijft.
Parkeren
- Parkeren gebeurt in langsparkeervakken voor veilig in- en uitrijden;
- In het bedrijvendeel komen 18 parkeerplaatsen. Dit is één parkeerplaats minder in de openbare ruimte;
- De particuliere terreinen blijven bereikbaar voor parkeren en bevoorrading;
- Tegenover Gabriël Metsulaan 1 komt een laad- en losplek voor leveringen met grote vrachtwagens.
Groen en water
Bomen
- In totaal komen er 19 bomen. Dit zijn er 3 meer dan nu.
- De bomen krijgen grotere boomvakken en betere groeiplaatsen.
Groen en plantvakken
De Gabriël Metsulaan tussen de Dirk Boutslaan en Kanaaldijk Zuid krijgt meer groen. Het groenoppervlak was 405 m2 en wordt 1257 m2 (+69 m2 open verharding) in de nieuwe situatie. De plantvakken worden breder en liggen tussen de trottoirs en de rijbaan. Nieuwe aanplant met bloeiende gevarieerde beplanting zorgt voor een fraaier aanzien.
Water
Het gedeelte tussen Dirk Boutslaan en Kanaaldijk Zuid krijgt geen hemelwaterriool en geen nieuwe riolering. De huisaansluitingen (in de openbare ruimte) en kolkaansluitingen worden vervangen. Er komt meer groen. Hier kan regen infiltreren in de bodem. De groenvakken worden verlaagd aangelegd op de plekken waar de bomen worden vervangen. Het regenwater kan de groenvakken instromen. Dit is goed voor de planten, de bomen en helpt tegen verdroging.
Meubilair
Lantaarnpalen
Alle lantaarnpalen worden vervangen, de lichtmast inclusief armatuur. Op het bedrijvendeel komen 8 meter hoge lichtmasten.
Overig straatmeubilair
Er komen geen bankjes, prullenbakken of paaltjes. De verkeersborden worden waar mogelijk aan lichtmasten bevestigd. Op deze manier ontstaat een fraai en rustig straatbeeld.
Wat is de planning?
Het definitief ontwerp is gereed. De werkzaamheden starten 3 juli 2023. Vóór de start van de werkzaamheden ontvangen bewoners een wijkinformatiebrief.
Wat zijn de reacties op het voorlopig ontwerp?
Tussen 22 december 2021 en 11 januari 2022 konden bewoners van de Gabriël Metsulaan en aangrenzende straten reageren op het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Gabriël Metsulaan. We ontvingen 34 ingevulde vragenlijsten retour.
De uitkomst op hoofdlijnen:
- Het voorlopig ontwerp is positief ontvangen. Driekwart is (heel) positief. Een kwart is matig tevreden. Eén bewoner vond het een slecht plan.
- Over verkeer is 79% (heel) positief, 12% is matig tevreden. Eén bewoner vindt het een slechte verkeersinrichting.
- Over het aantal parkeerplekken wordt verschillende gedacht. 50% Vindt het aantal parkeerplekken te weinig. 44% Vindt het precies genoeg. 2 Bewoners hebben geen mening.
- Over de verandering van het parkeren bij het appartementencomplex zijn de meningen verdeeld. 41% Vindt dit een (heel) goed idee. 18% Is matig tevreden. 26% Vindt dit een slecht idee. En 15% heeft hier geen mening over.
- Extra groen wordt zeer positief beoordeeld. 94% Is blij met de hoeveelheid extra groen en ook over de invulling van het groen is 94% positief.
- Over het behoud van de lindenbomen wordt verschillend gedacht. 38% vindt dit heel goed, 23,5% goed, 15% is matig tevreden en 20,5% vindt dit een slecht idee.
De vragenlijst kende een aantal open vragen. Hier kwamen 70 tips en opmerkingen op binnen. In onderstaand document staan alle opmerkingen inclusief of dit tot aanpassingen in het ontwerp leidt.
Wat vinden bewoners belangrijk bij de herinrichting van de Gabriël Metsulaan?
Om te komen tot het voorlopig ontwerp van de straat werkte de gemeente samen met de Werkgroep Gabriël Metsulaan. In de werkgroep zitten bewoners uit de Irisbuurt, Cingelshouck en de Gabriël Metsulaan. Reactie de werkgroep:
"Ik ben blij dat de werkgroep zelf een enquête uit heeft gedaan. Dat heeft veel informatie opgeleverd waar de gemeente mee vooruit kon. Het plan dat er nu ligt, ziet er prachtig uit. Er is veel rekening gehouden met de wensen."
De Werkgroep dacht mee over:
- De inrichting van een prettige groene woonstraat;
- Het verminderen van de verkeerintensiteiten zonder verkeeroverlast in de omringende straten te veroorzaken;
- De juiste balans tussen ruimteclaims voor auto, fiets en voetganger.
De werkgroep hield in maart 2021 een enquête onder bewoners. Dit leverde waardevolle informatie op voor het ontwerp. De respons van 72,9% toont aan dat de herinrichting van de straat leeft. Meer informatie hierover vind je op gabrielmetsulaan.nl.
Waar vind ik meer informatie?
Heb je vragen over het project? Neem dan contact op met projectleider Tom Langendijk via t.langendijk@eindhoven.nl of telefoonnummer 040-2382754.
-
Wijkinfo juni 2023 (98.41 KB)
-
Wijkinfo oktober 2022 (183.15 KB)